Răzvan Pascu: Criza ne transformă în mari producători auto. Oare? - Bloguri economice

marți, 4 august 2009

Răzvan Pascu: Criza ne transformă în mari producători auto. Oare?

Visul lui Tariceanu din martie 2008 se pare ca se implineste. Pasionat de masini, acesta a considerat ca ar fi o oportunitate pentru Romania sa se investeasca in capacitati de productie pentru industria auto – de la subansamble, ansamble si pana la produse finale (masinile), tocmai pentru ca valoarea adaugata a acestora este mai mare decat in alte industrii. Ideea nu era deloc rea, numai ca ghinionul a fost sa vina criza peste noi. Acum abia ne chinuim sa supravietuim iar industria auto are mult de suferit, ca peste tot in lume (vanzarile scad foarte mult, productia este la pamant-peste tot, mai putin la Dacia :) , dealerii se repliaza pentru a supravietui, firmele de leasing primesc tot mai multe masini inapoi, etc.).

Cel mai mare producator de masini din Europa ramane, la nivel de tara, liderul detasat – Germania, cu peste 5 milioane si jumate de masini produse, iar in Europa Centrala si de Est, cel mai bine sta Cehia, cu aproape 1 milion de masini produse. La nivel mondial, cel mai bine stau Japonia, China si SUA care au produs in total aproape 30 de milioane de masini in 2008. In Romania, productia de masini a ramas in 2008 la un nivel apropiat de acela inregistrat in 2007, cea mai mare parte a productiei fiind realizata de catre uzina de la Pitesti.

Anul acesta uzina Dacia a inceput cu stangul productia, anuntand o serie de concedieri si intrari in somaj tehnic ale muncitorilor, dar “salvarea” se pare ca a venit tot de la economia Germaniei (deh, doar nu de la noi…) care a lansat programul “Rabla” autohton, oferind pentru fiecare masina veche scoasa din uz, suma de 2500 de euro.

Aflati in plina criza dar cu dorinta de a-si lua totusi o masina, nemtii au reusit sa-si calce orgoliul si sa renunte la brandul german de calitate superioara in favoarea unei marci cu notorietate slaba dar cu garantie franceza, dintr-o tara prea putin cunoscuta din Europa de Est (Romania). Astfel, numai in primele 5 luni ale acestui an, in Germania, Dacia a vandut aproape 40.000 de masini, in timp ce in Romania in aceeasi perioada, vanzarile au scazut la jumatate fata de anul trecut. Brandul auto romanesc a inregistrat vanzari bune si in Franta, Elvetia (unde are preturi foarte bune comparativ cu alte marci) sau Belgia.

Este de asteptat ca in Romania productia de masini sa creasca constant in anii urmatori, atat Ford cat si uzinele Dacia anuntand planuri mari si marirea capacitatii de productie pana in 2012, cand Romania ar putea intra in primele 10 tari producatoare de masini din Europa. Pacat insa ca nu am avut ambitia la nivel de decizie guvernamentala sa producem si sa impunem pe piata branduri auto romanesti fara investitie straina in decursul atator ani de la Revolutie si pana acum. E totusi bine ca macar managementul unor companii importante precum Ford, Daewoo (la vremea ei) sau Renault a inteles ca Romania este un loc bun in care sa isi desfasoare afacerile si un loc prielnic investitiilor profitabile.

Se pare ca intr-adevar criza ne transforma in mari producatori auto. Cei importanti, precum Italia, scad in topuri, iar cei mici, precum Romania, cresc. Este firescul sortii care se intampla cu putin de la fiecare: ajutor de la statul roman (atat cat este el), investitii straine, decizii strategice in tari importante (programul “Rabla” din Germania), forta de munca ieftina de la noi, managementul strain, etc.

Curiozitatea mea ar fi daca acest lucru mai poate fi posibil si in agricultura? Mai este oare posibil sa redevenim unul dintre cei mai importanti producatori de alimente din Europa? Si oare cum sa facem?

Ce ziceti?

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Răzvan Pascu

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP