Cristian Orgonaş: Despre confiscarea maşinilor celor care nu respectă regulile de circulaţie - Bloguri economice

joi, 8 octombrie 2009

Cristian Orgonaş: Despre confiscarea maşinilor celor care nu respectă regulile de circulaţie

Gandul.info : “Printre prevederile Proiectului Hotararii de Guvern pentru aprobarea Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera, se numara testarea alcoolemiei indiferent de motivul pentru care soferul e oprit de politie, si confiscarea autoturismului in cazul depasirii cu 50km/h a vitezei maxime legale. Prin aceeasi hotarare, se va naste Agentia Nationala de Colectare a Amenzilor, care va avea dreptul sa iti intre direct in cont pentru a retine amenda, sa revoce permisul de conducere sau, prin hotarare judecatoreasca, sa aresteze rau-platnicul la un centru de arest.”

Prin implementarea acestui proiect, Guvernul doreste sa ii forteze pe soferi sa respecte regulile de circulatie, sa creasca siguranta rutiera si sa reduca atat numarul accidentelor auto, cat si numarul celor care mor in aceste accidente.

Ce arata statisticile: conform Eurostat, Romania avea in 2007 un numar de 3.5 milioane de autoturisme, iar numarul mortilor in accidente rutiere a fost de 2794, ceea ce inseamna 789 de morti la un milion de masini.

In 2008, numarul autoturismelor a crescut la aproximativ 3.8 milioane, iar numarul mortilor a crescut la 3061, ceea ce inseamna aproximativ 805 de morti la un milion de masini.

In Uniunea Europeana, nici o alta tara nu are un asemenea raport dezastruos. Astfel, in Germania, 47 milioane de autoturisme au generat aproape 5000 de morti; in Cehia 4.3 milioane de masini au ucis 1221 de persoane, in Ungaria, 3 milioane de autoturisme au ucis 1232 de persoane, iar in Elvetia, 3.9 milioane de autoturisme au ucis doar 292 de persoane in 2007. Situatia pe tari este mai jos, click pentru marire.


Privind cifrele de mai sus, intelegem un singur lucru: nu numarul masinilor sau indisciplina soferilor determina numarul mortilor, ci in primul rand calitatea infrastructurii. Peste tot in lume, drumuri mai bune inseamna accidente mai putine.

Cu alte cuvinte, prin inasprirea amenzilor, Guvernul va reusi in cel mai bun caz sa creasca incasarile la buget, in timp ce numarul accidentelor si al mortilor va ramane neschimbat, sau va scadea nesemnificativ.

Desi Romania nu duce lipsa de idioti posesori de carnet de conducere, iar regulile de circulatie sunt optionale pentru multi dintre soferi, cred ca autoritatile exagereaza propunand confiscarea autoturismului in cazul depasirii cu 50km/h a vitezei maxime legale.

Ce alternative avem:

- daca Guvernul doreste mai putine accidente, mai putini raniti si mai putini morti pe sosele, sa faca bine sa puna la punct infrastructura.

- daca Guvernul doreste educarea soferilor, sa dea amenzi in functie de venitul anual al soferului care incalca legea, sau in functie de valoarea masinii cu care circula (oricare dintre acestea doua este mai mare), nu sa le confiste masinile.

Spre exemplu, in urma cu cateva luni, George Copos a fost depistat conducand cu 200 km/h, motiv pentru care a primit o amenda de 540 lei. Ar mai fi circulat cu viteza respectiva daca stia ca poate fi amendat cu 5-10% din venitul anual?

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP