Bogdan Glăvan: Fac prelegerile profesorilor obiectul proprietăţii intelectuale? - Bloguri economice

vineri, 20 noiembrie 2009

Bogdan Glăvan: Fac prelegerile profesorilor obiectul proprietăţii intelectuale?

Din acest articol am aflat cu ce problemă se confruntă mai nou învăţământul american. Profesorii vor să limiteze dreptul studenţilor de a răspândi informaţia preluată din cursuri, prin extinderea dreptului de proprietate intelectuală asupra prelegerilor. Astfel, pentru a fi admis la cursuri, studentii trebuie să accepte un contract prin care sunt înştiinţaţi că prelegerile sunt înregistrate şi constituie operă a vorbitorului, iar studenţii îşi pot lua notiţe fără a putea însă să le înstrăineze, în scop comercial sau nu.

Acum, există o dezbatere interesantă în jurul întrebării dacă dreptul de proprietate intelectuală reprezintă o extensie logică a dreptului de proprietate. Există numeroşi economişti care afirmă că ideile nu pot face obiectul proprietăţii, ele nereprezentând o resursă economică. Tind să accept această abordare. În orice caz, problema dezbătută în universităţi este interesantă şi cu bătaie lungă. Cu cât răspândirea ideilor este controlată mai bine, cu atât scopul nobil originar al universităţilor – promovarea cunoaşterii – este mai afectat. Se pare că celebra Massachussets Institute of Technology (MIT) priveşte favorabil libera răspândire a ideilor, postând pe internet toate materialele predate în timpul cursurilor. Ceea ce înseamnă că rolul taxei de studii este strict de a acoperi interacţiunea profesor-student. Impresia mea este că şi în România se merge în aceeaşi direcţie.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP