Dan Popa: Interviu cu un membru al unui echipaj de transport bani şi valori - Bloguri economice

vineri, 27 noiembrie 2009

Dan Popa: Interviu cu un membru al unui echipaj de transport bani şi valori

Despre cei care transporta bani se stiu putine lucruri. Desi contractele incheiate intre firme si banci sunt consistente, ei nu castiga foarte mult. Unul dintre acesti transportatorii de bani a acceptat sa discute despre meseria lui, despre masinile pe care le impingea in afara carosabilului pentru ca le deranjau in misiune, despre cum se incarca banii, pana la ce tip de cartus rezista blindajul samd.

V-ati confruntat cu atacuri pana acum?
Nu, din fericire, Dar asta pentru ca s-au respectat consemnele.

In primul rand, sa va intreb daca banii si valorile pe care le transportati sunt asigurate?
Da, desigur. Sunt asigurate de catre noi la o companie cu o buna reputatie in piata, stabilindu-se măsuri de siguranţă obligatorii pentru efectuarea transportului, cazurile de excludere de la plata despăgubirilor; suma asigurată (valoarea maximă asigurată/transport/ autovehicul blindat si autovehicul special amenajat etc.), solutionarea cererilor de despagubire, obligatiile asiguratului, clauze de confidentialitate samd.


Cum are loc incarcarea propriu zisa a banilor? Se blocheaza zona? Unde apar vulnerabilitatile?

In primul rand blocam accesul in zona.
De regula, suntem informati daca in zona exista mitinguri sau actiuni sociale care ar putea periclita transportul. Suntem atenti pana si la conditiile meteo. In plus, ni se prelucreaza zonele sau punctele vulnerabile din traseele de bază şi cele de rezervă. Ma refer la uşi de acces, interioare si exterioare, lifturi, care prezintă interes operativ şi pot fi vizate de potentiali infractori.

Oameni mai “insistenti” , care sa vrea sa asiste ati avut?
Da. De regula tinerii vor sa vada cum arata un sac cu bani si cum incarcam masinile. Evident, ii indepartam. La inceput sunt obraznici, vor sa iti arate cat sunt ei de curajosi, dar cum ridici tonul, cum dispar ca iepurasii

Masinile sunt blindate?
Da. Avem masini certificate de Institutul de Cercetari pentru Echipamente si Tehnologii in Constructii – ICECON. Unele sunt realizate pe un sasiu de serie pe care au fost montate panouri blindate astfel incat sa se asigure rezistenta la actiunea armelor de foc.

Pana la ce tip de cartus?
Practic, blindajul compartimentului in care se gaseste soferul si personalul de insotire rezista la munitie cartus 7,62 mm tras cu pistolul mitraliera.

Si parbrizul?
In cazul unor dintre masinile folosite, parbrizul si geamurile laterale, rezista la munitie cartus 7,62 mm, iar in urma impactului cu glontul, din fata interioara a geamului nu se desprind aschii, care ar putea rani persoanele aflate in cabina.
In plus, compartimentul destinat depozitarii valorilor, rezista la munitie cartus Magnum 44. Usa de acces in compartimentul tezaur este prevazuta cu 2 sisteme de incuietori si sistem de alarmare antiefractie.

Ziceati de „una dintre masinile folosite”. Cate tipuri aveti?
Mai multe tipuri. Majoritatea sunt realizate pe un sasiu de serie peste care s-au montat panouri blindate si vitrate, astfel incat sa se asigure rezistenta la actiune armata.
Anvelopele cu care sunt echipate autospecialele pot permite rulajul pe distante mici dupa perforare.

Special amenajate, in ce sens?
Sunt prevazute cu compartiment de valori cu duble incuietori independente si sistem de alarma, , spatiu pentru insotitori, amenajarea protectiei fiind efectuata de o societate abilitata de R.A.R.

Una dintre cele mai mari vulnerabilitati o reprezinta traseele de deplasare
Da, asa este. Folosim mai multe variante de transport, stabilite de comun acord, de către noi si clientii nostri. La stabilirea lor, evitam pe cat posibil drumurile si strazile înguste, izolate, împădurite sau aglomerate, expuse ambuteiajelor sau blocajelor.

Cati sunteti in masina de regula?
Fiecare echipaj este compus din casier colector, însoţitori transport valori şi conducător auto. Doi dintre membrii echipajului, cu excepţia conducătorului auto, sunt înarmaţi cu armă de foc cu glont pe teava. Însoţitorii sunt calificaţi profesional şi avizati de organele de politie pentru a purta arme de foc pe timpul indeplinirii atributiunilor de serviciu.

Cine e seful?
Şeful echipajului este casierul. El ţine legătura cu conducerea unităţii, sesizând toate evenimentele care pot pune în pericol valorile transportate

Cat de atent studiati traseele dinaintea cursei?
Foarte bine, credeti-ma. Avem o „harta” a locurilor şi punctelor vulnerabile ale zonei din cadrul obiectivului în care se efectuează încărcarea-descărcarea valorilor destinate transportului, şi pe cele de pe traseele pe care se efectuează transportul ca sa nu ne trezim cu surprize.
Echipajul (casier, însoţitori transport valori, conducător al mijlocului de transport) care efectuează transportul de bunuri şi alte valori este instruit cu 30 de minute înainte de plecarea în misiune. Se verifica inclusiv starea de sănătate a echipajului, armamentul, scenariile de actiune in functie de diversele situatii operative, ni se indica traseul obligatoriu.

Casierul este seful, ziceati. Ce face el concret?
Verifică să nu fie prezente alte persoane decât cele trebuie. Apoi, verifica sigiliile. Inchide tezaurul, păstrează în permanenţă asupra sa cheia de la acestea (o cheie e la casier şi una la însoţitorul de valori);

Daca, se zicem, va apare o masina care conduce lent sau va incurca?
In situaţia blocării traseului de deplasare, soferul alege o varianta de rezervă si suna urgent sa anunte la companie…

Nu la asta ma refeream….
Pai obligatia lui principala este sa sesizeze orice autovehicul suspect în trafic. In caz de atac prin blocarea drumului cu un alt autovehicul, nu opreşte sub nici o forma, încercând să evite autovehiculul care blochează drumul, prin ocolire sau chiar întoarcerea spre locul de plecare. Daca nici una din aceste variante nu este posibilă, incearca sa împinga în lateral a autovehiculului suspect, continuând apoi deplasarea cu măsuri sporite de siguranţă, pană la cea mai apropiată locaţie a poliţiei situată pe traseul de deplasare;

Ati ajuns la destinatie cu banii. Ce se intampla? Cine coboara primul?
Însoţitorul de valori coboară primul şi asigură paza şi apărarea autovehiculului de transport valori în timpul desfăşurării activităţii de descărcare-încărcare a bunurilor sau valorilor; asigură intrarea autovehiculului la rampa de încărcare – descărcare; interzice circulaţia persoanelor pe trotuar, în situaţia în care nu sunt amenajate rampe de încărcare-descărcare;

Masinile au locaşuri pentru deschiderea focului în cazuri excepţionale?
Da.

Daca sunteti atacati, totusi…?
Regulile sunt foarte clare. Anunti urgent poliţia şi conducerea unităţii, solicitând ajutorul. Incerci cat de rapid sa parasesti zona in viteza. Eviti angajarea directe a luptei cu atacatorii, clar.

Daca nu reusesti?
Folosesti armamentul

In cazul unui control al Politiei?
Sub nicio forma nu cobori din masina. Ii arati documentele prin geam. Daca politistul insista sa cobor din masina, ii cer frumos legitimatia, ii iau datele, sun la dispecer si i le transmit , dispecerul ia legatura cu Politia si abia dupa ce imi confirma ei sa cobor, ma dau jos din masina. In rest, nici mort.

Aveti zilnic transporturi de bani?.
Da, programul de transport se desfăşoară zilnic, dupa un program stabilit de clienti.
Valorile monetare se depozitam la centrele noastre de procesare in vederea transportarii ulterioare ale acestora,conform comenzilor

Cate masini ati scos de pe carosabil?
Cel putin 15. Daca nu pricep de vorba buna sau de sirena….

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP