vineri, 27 noiembrie 2009

Bogdan Glăvan: Cum să ieşim rapid din criză?

Este simplu. Nu trebuie să studiem prea multă economie. Trebuie doar să învăţăm din istorie. Cel mai bun exemplu pe care îl avem este criza din SUA din 1920-1921 (discutată recent aici).

Nu trebuie să scormonim după detalii. Wikipedia ne pune la dispoziţie destule informaţii care, chiar şi în absenţa unei interpretări adecvate, sunt absolute grăitoare.

Criza din 1920-1921 a durat de fapt un an şi jumătate. Prin prisma scăderii PIB este absolut comparabilă cu recesiunea pe care o traversează România în present (estimările istoricilor variază între -2,4% şi -17%). Producţia industrială, bursa, au scăzut dramatic, cu zeci de procente. Această scădere a reprezentat însă curăţirea economiei de erorile comise în trecut. Rata şomajului a urcat brusc, coborând la fel de iute. De la 5% în 1920, a crescut la 12% în 1921, după care a scăzut la 2,5% în 1923 – practic, putem spune că şomajul a dispărut complet! Recesiunea a fost însoţită de cea mai intensă deflaţie din istoria SUA: preţurile au scăzut aproape la jumătate, cea mai mare parte a acestui declin înregistrându-se în doar 6 luni!

Vedem aşadar că din criză nu se iese prin inflaţie, ci prin deflaţie! Deflaţia repară supra-îndatorarea înregistrată în anii de boom economic, penalizându-i pe cei care s-au lansat în speculaţii şi investiţii proaste. Fără acest proces curativ nu putem spune că depăşim criza, doar amânăm rezolvarea problemelor în viitor, împiedicând economia să se ajusteze rapid.

Din criză nu se iese cu programe de stimulare a economiei, cu cheltuieli bugetare în creştere. Din criză nu se iese decât prin creşterea economisirilor (dacă ne-am întins mai mult decât ne este plapuma, atunci este clar că trebuie să ne ghemuim ca să nu îngheţăm de frig!) Între 1920 şi 1922 bugetul guvernului american a scăzut la jumătate, impozitarea s-a redus, iar datoria publică a scăzut semnificativ (până la sfârşitul deceniului se înjumătăţise).

Nu trebuie să inventăm roata.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

Dan Popa: Propunerile lui Geoană. Votaţi-l, watta hell

1.”Credem ca reducerea de salarii in administratia publica si reducerea numarului functionarilor publici, mai ales la nivelul administratiei locale, este o greseala in acest moment. Facem un apel la Guvern sa reconsidere aceasta pozitie”, a spus presedintele PSD Mircea Geoana

2. Liderul PSD, Mircea Geoana, a anuntat ca a decis sa initieze un proiect de lege, cu un singur articol, prin care sa solicite devansarea termenului de majorare a pensiilor de la 1 ianuarie 2008 – asa cum prevede Legea pensiilor aprobata deja de Parlament – la 1 noiembrie 2007.

3.In acest moment sunt suficiente fonduri pentru majorarea pensiilor incepand cu 1 iunie a.c., a anuntat ieri presedintele PSD Mircea Geoana.

4.Presedintele PSD Mircea Geoana spune ca fostul premier Adrian Nastase se califica pentru a intra in cursa pentru prezidentialele din 2009.

5. Presedintele PSD, Mircea Geoana, a anuntat ieri la un miting electoral desfasurat la Mizil ca din aceasta localitate, despre care a spus ca este “microcosmosul hartii electorale a Romaniei”, se va da semnalul inceputului campaniei lui Adrian Nastase pentru anul 2009. “Semnalul de aici (de la Mizil – n.r.), de pe 30 noiembrie, in acest colegiu, pentru Adrian Nastase este inceputul campaniei si pentru 2009 (cand au loc alegerile prezidentiale – n.r.)”, a aratat Geoana.

6.Ce propune Mircea Geoana
* CEC va fi o banca pentru IMM-uri si este posibil privatizarea a 40% din banca, dar nu pe bursa
* Daca sistemul bancar intra in criza, statul va nationaliza bancile cu dificultati.
* Va fi garantat un randament minim pentru pensiile private obligatorii
* Scolile isi vor putea prelungi programul prin diferite activitati pana la ora 17.00 astfel incat parintii sa poata sa munceasca.

7.Presedintele PSD Mircea Geoana, anuntat ieri ca social-democratii au elaborat un program de guvernare bazat pe ipoteza unei cresteri economice de 4,5% in 2009. Documentul, intitulat “Programul Guvernului Mircea Geoana pentru Romania”, este, potrivit liderului social-democrat, “un raspuns integrat” la efectele crizei economico-financiare.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Bogdan Glăvan: Cum face UE comerţ cu China

Conform Eurostat, România este pe locul 5 în UE în privinţa dezechilibrului comercial cu China. În prima jumătate a acestui an România a importat din China mărfuri în valoare de 826 milioane euro, în vreme ce exporturile către această ţară au totalizat 77 de milioane euro. Adică importurile au fost de aproape 11 ori mai mari decât exporturile.

În bună măsură, din datele prezentate reiese că ţările mai sărace din UE tind să aibă un dezechilibru mai accentuat. Excepţia este Luxemburg, care importă din China de 42 de ori mai mult decât exportă. Aşa că marea mea curiozitate nu se referă la România, ci la Luxemburg. S-ar putea spune că Luxemburg este o ţară extrem de mică, al cărei avantaj comparativ nu stă în exportul de mărfuri. Dar Danemarca este tot o ţară micuţă, iar în cazul ei raportul dintre importuri şi exporturi este doar de 2,46.

China


Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

Dan Popa: Interviu cu un membru al unui echipaj de transport bani şi valori

Despre cei care transporta bani se stiu putine lucruri. Desi contractele incheiate intre firme si banci sunt consistente, ei nu castiga foarte mult. Unul dintre acesti transportatorii de bani a acceptat sa discute despre meseria lui, despre masinile pe care le impingea in afara carosabilului pentru ca le deranjau in misiune, despre cum se incarca banii, pana la ce tip de cartus rezista blindajul samd.

V-ati confruntat cu atacuri pana acum?
Nu, din fericire, Dar asta pentru ca s-au respectat consemnele.

In primul rand, sa va intreb daca banii si valorile pe care le transportati sunt asigurate?
Da, desigur. Sunt asigurate de catre noi la o companie cu o buna reputatie in piata, stabilindu-se măsuri de siguranţă obligatorii pentru efectuarea transportului, cazurile de excludere de la plata despăgubirilor; suma asigurată (valoarea maximă asigurată/transport/ autovehicul blindat si autovehicul special amenajat etc.), solutionarea cererilor de despagubire, obligatiile asiguratului, clauze de confidentialitate samd.


Cum are loc incarcarea propriu zisa a banilor? Se blocheaza zona? Unde apar vulnerabilitatile?

In primul rand blocam accesul in zona.
De regula, suntem informati daca in zona exista mitinguri sau actiuni sociale care ar putea periclita transportul. Suntem atenti pana si la conditiile meteo. In plus, ni se prelucreaza zonele sau punctele vulnerabile din traseele de bază şi cele de rezervă. Ma refer la uşi de acces, interioare si exterioare, lifturi, care prezintă interes operativ şi pot fi vizate de potentiali infractori.

Oameni mai “insistenti” , care sa vrea sa asiste ati avut?
Da. De regula tinerii vor sa vada cum arata un sac cu bani si cum incarcam masinile. Evident, ii indepartam. La inceput sunt obraznici, vor sa iti arate cat sunt ei de curajosi, dar cum ridici tonul, cum dispar ca iepurasii

Masinile sunt blindate?
Da. Avem masini certificate de Institutul de Cercetari pentru Echipamente si Tehnologii in Constructii – ICECON. Unele sunt realizate pe un sasiu de serie pe care au fost montate panouri blindate astfel incat sa se asigure rezistenta la actiunea armelor de foc.

Pana la ce tip de cartus?
Practic, blindajul compartimentului in care se gaseste soferul si personalul de insotire rezista la munitie cartus 7,62 mm tras cu pistolul mitraliera.

Si parbrizul?
In cazul unor dintre masinile folosite, parbrizul si geamurile laterale, rezista la munitie cartus 7,62 mm, iar in urma impactului cu glontul, din fata interioara a geamului nu se desprind aschii, care ar putea rani persoanele aflate in cabina.
In plus, compartimentul destinat depozitarii valorilor, rezista la munitie cartus Magnum 44. Usa de acces in compartimentul tezaur este prevazuta cu 2 sisteme de incuietori si sistem de alarmare antiefractie.

Ziceati de „una dintre masinile folosite”. Cate tipuri aveti?
Mai multe tipuri. Majoritatea sunt realizate pe un sasiu de serie peste care s-au montat panouri blindate si vitrate, astfel incat sa se asigure rezistenta la actiune armata.
Anvelopele cu care sunt echipate autospecialele pot permite rulajul pe distante mici dupa perforare.

Special amenajate, in ce sens?
Sunt prevazute cu compartiment de valori cu duble incuietori independente si sistem de alarma, , spatiu pentru insotitori, amenajarea protectiei fiind efectuata de o societate abilitata de R.A.R.

Una dintre cele mai mari vulnerabilitati o reprezinta traseele de deplasare
Da, asa este. Folosim mai multe variante de transport, stabilite de comun acord, de către noi si clientii nostri. La stabilirea lor, evitam pe cat posibil drumurile si strazile înguste, izolate, împădurite sau aglomerate, expuse ambuteiajelor sau blocajelor.

Cati sunteti in masina de regula?
Fiecare echipaj este compus din casier colector, însoţitori transport valori şi conducător auto. Doi dintre membrii echipajului, cu excepţia conducătorului auto, sunt înarmaţi cu armă de foc cu glont pe teava. Însoţitorii sunt calificaţi profesional şi avizati de organele de politie pentru a purta arme de foc pe timpul indeplinirii atributiunilor de serviciu.

Cine e seful?
Şeful echipajului este casierul. El ţine legătura cu conducerea unităţii, sesizând toate evenimentele care pot pune în pericol valorile transportate

Cat de atent studiati traseele dinaintea cursei?
Foarte bine, credeti-ma. Avem o „harta” a locurilor şi punctelor vulnerabile ale zonei din cadrul obiectivului în care se efectuează încărcarea-descărcarea valorilor destinate transportului, şi pe cele de pe traseele pe care se efectuează transportul ca sa nu ne trezim cu surprize.
Echipajul (casier, însoţitori transport valori, conducător al mijlocului de transport) care efectuează transportul de bunuri şi alte valori este instruit cu 30 de minute înainte de plecarea în misiune. Se verifica inclusiv starea de sănătate a echipajului, armamentul, scenariile de actiune in functie de diversele situatii operative, ni se indica traseul obligatoriu.

Casierul este seful, ziceati. Ce face el concret?
Verifică să nu fie prezente alte persoane decât cele trebuie. Apoi, verifica sigiliile. Inchide tezaurul, păstrează în permanenţă asupra sa cheia de la acestea (o cheie e la casier şi una la însoţitorul de valori);

Daca, se zicem, va apare o masina care conduce lent sau va incurca?
In situaţia blocării traseului de deplasare, soferul alege o varianta de rezervă si suna urgent sa anunte la companie…

Nu la asta ma refeream….
Pai obligatia lui principala este sa sesizeze orice autovehicul suspect în trafic. In caz de atac prin blocarea drumului cu un alt autovehicul, nu opreşte sub nici o forma, încercând să evite autovehiculul care blochează drumul, prin ocolire sau chiar întoarcerea spre locul de plecare. Daca nici una din aceste variante nu este posibilă, incearca sa împinga în lateral a autovehiculului suspect, continuând apoi deplasarea cu măsuri sporite de siguranţă, pană la cea mai apropiată locaţie a poliţiei situată pe traseul de deplasare;

Ati ajuns la destinatie cu banii. Ce se intampla? Cine coboara primul?
Însoţitorul de valori coboară primul şi asigură paza şi apărarea autovehiculului de transport valori în timpul desfăşurării activităţii de descărcare-încărcare a bunurilor sau valorilor; asigură intrarea autovehiculului la rampa de încărcare – descărcare; interzice circulaţia persoanelor pe trotuar, în situaţia în care nu sunt amenajate rampe de încărcare-descărcare;

Masinile au locaşuri pentru deschiderea focului în cazuri excepţionale?
Da.

Daca sunteti atacati, totusi…?
Regulile sunt foarte clare. Anunti urgent poliţia şi conducerea unităţii, solicitând ajutorul. Incerci cat de rapid sa parasesti zona in viteza. Eviti angajarea directe a luptei cu atacatorii, clar.

Daca nu reusesti?
Folosesti armamentul

In cazul unui control al Politiei?
Sub nicio forma nu cobori din masina. Ii arati documentele prin geam. Daca politistul insista sa cobor din masina, ii cer frumos legitimatia, ii iau datele, sun la dispecer si i le transmit , dispecerul ia legatura cu Politia si abia dupa ce imi confirma ei sa cobor, ma dau jos din masina. In rest, nici mort.

Aveti zilnic transporturi de bani?.
Da, programul de transport se desfăşoară zilnic, dupa un program stabilit de clienti.
Valorile monetare se depozitam la centrele noastre de procesare in vederea transportarii ulterioare ale acestora,conform comenzilor

Cate masini ati scos de pe carosabil?
Cel putin 15. Daca nu pricep de vorba buna sau de sirena….

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Dan Popa: Bogdan Glăvan îşi lansează joi o carte despre criza actuală. Haideţi să-l onorăm cu prezenţa.

Bogdan Glavan isi va lansa joi 3 decembrie 2009, cea mai recenta carte, Impotriva curentului. Insemnari despre criza financiara actuala, editata la editura Universul Juridic Bucuresti.
Sunt putine carti despre care pot spune de dinainte ca merita citite, dar pentru vartea lui Bogdan bag mana in foc pana la umar. Eu zic sa veniti, ca`i rost de chestii destepte.

Evenimentul va avea loc in Bucuresti, joi 3 decembrie 2009, incepand cu orele 14, la sediul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, Sala Dacia.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Mihai Marcu: Dubai World

Nimic nu păstrează mai bine valoarea decât încrederea. Panica nu are nevoie de justificare, este auto-justificată, din acest motiv păstrarea credibilităţii şi încrederii este cheia de boltă a stabilităţii financiare. Realitatea este la fel de importantă ca şi percepţia.

Dubai World - o companie de stat de tip "holding" ce deţine mai multe proiecte real-estate, operatori portuari, dezvoltatori imobiliari - a cerut creditorilor o amânare de 6 luni. Mai exact, în această perioadă nu-şi va plăti datoriile. Tehnic, este un "event of default", dar încă mai există speranţe că Dubai World va reuşi să restructureze datoria fără pierderi pentru creditori şi fără să antreneze o spirală de lichidări forţate de active, cu consecinţe dezastruoase asupra preţurilor. Băncile europene, capitalizate prin asigurări la AIG ar putea fi printre cele mai afectate.

Deja au trecut câteva zile de când Ukrzaliznytsya (CFR-ul ucrainean) nu şi-a plătit o tranşă din datorii (tehnic - event of default), urmând restructurarea datoriei, după ce în septembrie Naftogaz au ratat rambursarea unei tranşe din datorii. Deja se pune întrebarea dacă Ucraina îşi va repudia datoria publică?

În România, doar Primăria Oraviţa a intrat în "rândul lumii", ratând plata unui cupon la emisiunea de obligaţiuni si restructurându-și datoria, aparent fără pierderi pentru creditori.

Toate cele de mai sus nu sunt veşti bune pentru pieţele emergente. Mentalitatea de turmă şi agregarea fondurilor investitorilor pot duce la retrageri agresive ale capitalurilor spre active sigure. Principalul efect pe termen scurt ar fi o criză valutară.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Mihai Marcu

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP