marți, 1 decembrie 2009

Ion Radu Zilişteanu: Stabilizarea monetară din Coreea de Nord produce haos

Washington Post relatează că regimul comunist al lui Kim Jong Il a procedat la o stabilizare monetară, limitând drastic volumul de bani vechi ce pot fi schimbaţi pe bani noi. Astfel, la 100 won vechi îi corespunde 1 won nou. Motivele pentru care regimul comunist de la Pyongyang a procedat la această măsură a fost acumularea unor sume mari de bani de către specultaori, bani asupra cărora statul nu mai avea niciun control. Piaţa privată a devenit un important furnizor de hrană în Coreea de Nord, sfâşiată de o foame cronică.

Conform unor surse independente, canitatea de bani care poate fi schimbată în bancnote noi este de 100.000 won vechi, ceea ce înseamnă nu mai mult de 40 $. În urma protestelor pe scară largă, suma a fost majorată cu 50%, la 150.000 won, ceea ce înseamnă circa 60 $, pentru deţinerile în numerar şi până la 300.000 won, adică 120 $, pentru deţinerile în conturi bancare.

"Am lucrat ca un câine vreme de două luni pentru a mă pregăti de iarnă, dar banii au devenit hârtii fără valoare peste noapte", a declarat un locuitor din Sinuiju, oraş aflat la graniţa cu China, pentru un site web din Seul, capitala Coreei de Sud.

Magazinele din Coreea de Nord au închis astăzi pentru actualizarea preţurilor. Schimbarea banilor vechi în bani noi va fi posibilă doar până lunea viitoare.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Ion Radu Zilişteanu

Ion Radu Zilişteanu: La mulţi ani, România! Chiar şi fără proiect!

Iată că au trecut deja 20 de ani de la evenimentele din decembrie 1989 şi ne aflăm nu foarte departe de acel moment. Desigur, au existat multe realizări în această perioadă, am fost declaraţi, cu chiu, cu vai, economie de piaţă funcţională, am parcurs etapele de liberalizare valutară, am fost primiţi în NATO şi în Uniunea Europeană, însă, ca mentalităţi, nu am avansat prea mult în direcţia bună. În schimb, am avansat în direcţia proastă. Mitocănia, cultul banilor, lipsa oricărei ierarhii valorice, manelele sunt câteva dintre domeniile noastre de regres.

Cel mai important este faptul că nu avem un proiect denumit România. Unul consistent şi coerent, căruia să-i subordonăm energiile naţionale. La noi, totul se face pe picior, pe termen foarte scurt. Avem o clasă politică dedicată îmbogăţirii pe seama susrselor de stat şi mitocăniei specifice omului sărac ajuns bogat şi cu putere. Clasă politică tributară ciclurilor electorale şi nicidecum servirii cetăţeanului.

Actualele alegeri prezidenţiale nu promit nici ele prea mult. Indiferent care va fi rezultatul lor, nu o vom duce cu mult mai bine. Obligaţiile faţă de clientela politică nu au cum să ne garanteze nimic bun.

Cu siguranţă, lucrurile se vor schimba, dar asta va cere mult timp.

La mulţi ani, România, chiar şi fără proiect, deocamdată!

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Ion Radu Zilişteanu

Dan Popa: Un document strict autentic. Poftiţi de vă amuzaţi cu Funcţionarul Român.

“La data de ..2009 o comisie formată din reprentanţi ai Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală a venit în control la Registrul Agricol al Comunei …, Judeţul … ocazie cu care a încheiat procesul – verbal unde la acea dată mai erau de introdus datele din volumele de străinaşi (cetăţeni cu domiciliul în alte localităţi şi cu proprietăţi pe teritoriul comunei…, din volumul de tip 2), societăţile comerciale care au sediul pe teritoriul comunei şi societăţile comerciale cu sediul în alte localităţi şi punct de lucru pe teritoriul comunei din volumul de tip 4 ( T4) care nu exista pentru ca comuna noastra este mica.(…)

La data raportului (01.08.2009), vă informez că toate datele existente în Registrul Agricol pe suport de hârtie există în format electronic. (…) Referitor la societăţile comerciale nu avem date complecte despre societăţi, deoarece chiar dacă am solicitat Administraţiei Financiare a Municipiului …., lista completă a societăţilor ni s- a dat o listă incompletă fără numele si prenumele administratorului, doar cu denumirea firmei şi Codul CAEN, pentru a şti cu ce se ocupă. Am scos şi de pe Internet Lista firmelor din comuna…, judeţul , listă care este cumva suplimentară, dar care nu are nicio firma pentru ca asa cum nu se inregistreaza la primaria, nu se inregistreaza nici pe Internet.
Am sugerat domnului primar să formeze o comisie dintr-un contabil şi împreună cu mine să ne deplasăm de-a lungul comunei, să vedem care firme mai finţează, ce au în proprietate şi numărul de salariaţi existent sau de ce nu, falsificat cu care unele firme mint.
Am făcut fiecărei societăţi câte o poziţie de rol, urmează popularea când va dispune domnul prima, care afost deacord cu ceea ce iam propus şi am primit încuviinţarea verbală cu mana.
În ceea ce priveşte conformarea cu prevederile ordinului de mai sus, vă fac cunoscut că urmează ca în viitor să luăm fiecare Titlu de Proprietate şi fiecărui cetăţean să-i menţionăm tarlaua.
Aceasta presupune un volum imens de muncă, asemănător Balanţei Fondului Funciar pe care am început să o fac în Microsoft Office EXCEL, împreună cu domnul inginer printre alte activităţi care sunt prevăzute în fişa postului.
Dacă în Raportul de anul trecut( la data de 01.08.2008), am prezentat date elementare, încerc acum să fac un update, prezentându-vă noutăţi, pe care le ştiam la acea dată şi nu am avut timp să vi le prezint sau care le-am aflat în perioada trecută de la data ultimului raport.
O condiţie de bază pentru a avea o evidenţă conformă cu realitatea din terenul comunei ar face apel, oarecum, la conştiinţa cetăţeanului, care măcar atunci când are treabă pe la Primărie, ar trebui să declare date la Registrul Agricol, sub semnătură fiindcă este şi o rubrică care cuprinde asta, date care mai devreme sau mai târziu tot el va avea nevoie de ele.
Noi când este nevoie facem recensământ dar nu putem să verificăm permanent numărul de animale, numărul de pomi, culturile cu care îşi cultivă terenul, dacă şi-a mai achiziţionat utilaje, dacă şi-a mai achiziţionat teren, totul rezumându-se la conştiinciozitatea locuitorilor comunei, la felul cum ei cataloghează o îndatorire cetăţenească fiindcă asta este de fapt şi plata impozitului şi a taxelor către bugetul local.
Pe vremea când acţionau Notariatele de Stat în termen de 6 luni de la un deces trebuia obligatoriu să mergi la dezbaterea succesiunii după persoana decedată şi aveai nevoie de Anexa 1. Acum cu atâtea Notariate Publice, nu se mai sinchisesc să ne mai informeze cum s-a împărţit sau vândut, nu vine o copie xerox la primărie, aşa ca rămâne din nou la latitudinea cetăţeanului şi la constiinţa sa care dacă vrea vine să facem modificări în Registrul Agricol, dacă nu nu, la noi figurând tot vechii proprietari, si asta nu este totul trebuie să-i dai adeverinţa pe loc şi aşa şi facem în condiţiile în care pe la alte primării pentru o adeverinţă se depune cerere şi poate aştepta chiar şi o săptămână să ţi-o elibereze..
Consider că în activitatea pe care o desfăşor la Registrul Agricol, îmi pun toată priceperea şi chiar şi timpul disponibil din afara programului de lucru pentru ,,ţinerea la zi” a situaţiei din Registrul Agricol şi în acelaşi timp am curajul să afirm că situaţia este mai bună, relativ faţă de situaţia de la unele primării învecinate, care nu au, cel puţin până acum, achiziţionet softul pentru Registrul agricol în format electronic.
În speranţa că v-a plăcut plăcere şi v-am stârnit preocuparea pentru cele prezentate în acest raport, vă mulţumesc, pentru ascultare !”
PS. Inafara scoaterii unor pasaje de text irelevante, documentul initial nu a suferit nicio modificare. Ortografia si mai ales, ideile au fost conservate intru buna dispozitie a cititorului.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Bogdan Glăvan: Cum a evoluat şomajul în Europa de Est?

Rata şomajului este un indicator important, care ne arată intensitatea restructurării economice determinată de criză. Acolo unde criza este lăsată să îşi urmeze cursul iar afacerile nerentabile stimulate în timpul avântului sunt lichidate, rata şomajului creşte. Acolo unde criza este cosmetizată prin socializarea investiţiilor nerentabile şi, implicit, prin creşterea datoriei publice, economia bălteşte într-un status-quo amăgitor.

Graficul de mai jos arată cum a evoluat şomajul în ultimul an în ţările din Europa de Est. Ţările baltice, unde rata şomajului s-a dublat, conduc detaşat clasamentul. La polul opus se află România care, parcă nici prin criză n-a trecut nici şomaj n-a cunoscut. Creşterea minoră a ratei şomajului să fie oare datorată faptului că aveam o economie performantă şi anul trecut, o economie care nu a cunoscut excesele boom-ului? Sau să fie expresia lipsei de restructurare economică? Pălărie într-un picior, ghici ciupercă ce-i?!

Somaj


Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

Dan Popa: Remember...

Acum doi ani, cand una dintre banci si`a facut structura noii politici auto, unele banci se aruncau la masini care mai de care mai fine.
Acum, in varianta pe 2010, bugetul a fost redus cu 80 la suta. Probabil se va trece la biciclete…

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Mihai Marcu: Retrospectiva economică a anului 2009 (I)

Desi nu ma astept sa la mari surprize dupa 6 decembrie 2009, cand poate se vor lua masuri economice nepopulare, merita sa trecem in revista trei evenimente economice care au influentat crucial anul 2009.

Locul III - Acordul cu FMI

Daca deschideam un ziar in toamna anului 2008, ce am fi citit?

Tariceanu: Romania nu va fi afectata de criza financiara internationala

Isarescu: Romania nu este in pericol sa fie afectata de criza financiara internationala

Nistoran: Piata telecom romaneasca nu va fi afectata de criza

Băsescu: România nu va fi afectată de criza financiară din SUA

Am reluat declaratiile de mai sus nu pentru a arata cat ne-am inselat ci pentru a ilustra incredibilul climat de optimism al vremii. In 2008 am avut o crestere economica uriasa, imobiliarele erau la maximul de pret, leul se tinea tare - toate acestea in octombrie 2008.

2 luni mai tarziu, dupa ce ne-am trezit mahmureala alegerilor parlamentare din 2008, politicienii au aflat in final ca situatia economica era dezastruoasa. Ca sa-l citam din nou pe Mugur Isarescu in 2009:

Calculele au aratat ca pentru anul 2009 Romania ar fi putut avea un deficit de finantare estimat intre 7,5 si 16 miliarde de euro, depinzand de sentimentul investitorilor straini si de dorinta lor de a reinnoi liniile de finantare ale bancilor si ale companiilor private

Negocierile cu FMI au inceput din decembrie, cand temerile economice abia razbateau din esalonul 2 (al tehnocratilor) din ministere. Declaratiile publice erau insa sforaitoare:

Isarescu: Nu avem nevoie de credit de la FMI

Situatia externa era insa grava. Dupa falimentul Lehman Brothers, sistemul financiar mondial era pe marginea prapastiei; tot ce insemna creditare externa pentru Romania inghetase iar alte tari din est (Ungaria, Letonia) apelasera deja la FMI pentru salvare.

Economia romaneasca era atunci supraincalzita, crescand peste nivelul de resurse disponibile. Cresterea se baza pe euro ieftini, pe un consum excesiv finantat de euro ieftini si pe excese de cheltuieli publice. Aveam deficite duble - fiscale si de cont curent, deficite care in urma crizei devenisera greu finantabile.

Pe 25 martie s-a semnat acordul, pe indicatori economici fantasmagorici fundamentati pe atragerea fondurilor europene. Din pacate, contribuabilii europeni nu au fost prea dornici sa-si piarda banii in Romania, asa ca deficitul bugetar agreeat cu FMI a crescut considerabil.

Avantajele acordului

- Guvernul roman a primit o injectie de credibilitate, dupa ce in 2008 guvernul anterior facuse dovada de maxima iresponsabilitate fiscala.
- BNR a avut resurse sa pastreze cursul relativ stabil;
- Guvernul a primit bani ieftini atunci cand deficitul bugetar nu a mai putut fi finantat din alte surse.

Putea fi evitat acordul?

Teoretic da. Daca:

- in 2008 nu am fi avut deficit bugetar atat de mare;
- daca in 2008 ar fi crescut taxele si s-ar fi temperat consumul;
- daca am fi atras mai multe fonduri europene;
- daca nu am fi avut un urias deficit de finantare in euro.

Multi de "daca" dar nicio certitudine. Si atunci dar si acum, acordul cu FMI a fost cea mai buna alegere.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Mihai Marcu

Dan Popa: Cum a dat Ionescu o ţeapă unei bănci şi a mai dat-o şi în judecată

In urma cu 4 ani, domnul Ionescu a obtinut un credit de nevoi personale de la banca X. Creditul a fost obtinut cu adeverinte false, desi dl. Ionescu lucreaza la o unitate militara si ar fi trebuit sa stie ce e ala fals. Practic, Ionescu si-a dublat din pix salariul ca sa se incadreze in pretentiile bancii.
Totul a fost ok, pana cand domnul Ionescu a fost prins. Nu si-a mai achitat ratele nici la creditul de nevoi si nici la alte institutii de credit. Acum tot Ionescu da banca in judecata pentru ca aceasta l-a raportat Biroului de Credit pentru inadverdenta in declaratii. Dl Ionescu a aflat si a cerut bancii sa`l scoata din evidentele Biroului de Credit. Banca nu l-a scos, asa ca acum cei doi se judeca. Procesul inca nu s-a incheiat.
Judecătoria …
Dosar nr. …/312/2009

DOMNULE PREŞEDINTE

Noi, Banca…, pârâtă în cauza sus menţionată, în contradictoriu cu reclamantul Ionescu…., prin avocat…în temeiul art.115 C.pr.civ, formulăm
ÎNTÂMPINARE
Prin care solicităm ca, urmare a dezbaterilor în fond şi a probatoriului administrat, să:
• Respingeţi ca neîntemeiată cererea de chemare în judecată, formulată de reclamantul Ionescu.
• Obligaţi reclamantul la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de prezentul proces.
MOTIVE:

Prin argumentaţia construită în cuprinsul cererii de chemare în judecată, reclamanta apreciază că subscrisa am dispus înscrierea menţiunilor referitoare la “Declaraţie cu inadvertenţă şi sancţiuni înscrise de participant“ la Biroul de Credit în mod nejustificat. Apreciem că cererea reclamantului astfel cum a fost formulată, este netemeinică pentru următoarele motive:
După cum în mod corect a indicat şi reclamantul, în cursul anului 2004 acesta a contractat la noi un credit pentru nevoi personale. În urma cercetărilor efectuate s-a constatat că adeverinţa de venit a fost întocmită cu date false. În această situaţie noi, în calitate de participant la Biroul de Credit aveam obligaţia de a raporta aceste date cu privire la inadvertenţe Biroului de Credit. În acest sens art. 4 alin 2 din Decizia ANSPDCP nr.105/2007 prevede: Participanţii au obligaţia de a transmite date exacte şi corecte către sistemele de evidenţă de tipul birourior de credit.
Prin cererea sa, reclamantul solicită obligarea pârâtelor la radierea din Biroul de credit a menţiunilor efectuate şi anume: Declaraţie cu inadvertenţă şi sancţiuni înscrise de participanţi, în legătură cu creditul contractat, motivată de faptul că acesta a fost scos de sub urmărire penală pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de art. 290 şi 291 Cod penal, prin ordonanţa nr. …. din data de 05.09.2005.
Acest lucru este eronat deoarece prin ordonanţa amintită s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală a reclamantului motivată de împrejurarea că faptele învinuitului nu prezintă gradul de pericol social al unei infracţiuni şi aplicarea unei amenzi administrative în cuantum de 1.000.000 lei ROL.
Faptul că s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală nu înseamnă că nu s-a reţinut nici o vină în sarcina reclamantului pentru săvârşirea faptelor respective şi nici nu schimbă faptul că s-au prezentat date cu inadvertenţă pentru obţinerea unui credit.
În acest sens, în ordonanţa nr. …din data de 05.09.2005 s-a reţinut că cererea de emitere a unui card VISA CLASSIC pentru persoane fizice pe numele de Ionescu … a fost întocmită cu datele dictate de acesta. În cererea de emitere a cardului semnată de învinuit se menţiona în mod nereal că ar fi avut un salariu de 5.500.000 lei, când în realitate avea un venit de 2.886.524 lei. În aceeaşi zi, în vederea obţinerii unui card de creditare, învinuitul Ionescu… a încredinţat învinuitului Popescu…. cererea de emitere a cardului şi adeverinţa de salariu emisă de U.M 02.. Bucureşti, ce conţineau date nereale privind veniturile, pentru a le depune la bancă.
Mai mult decât atât datele referitoare la inadvertenţe sunt stocate în sistemele de evidenţă de tipul Birourilor de credit pe o perioadă de cel mult 4 ani de la data transmiterii lor de către participanţi conform art. 6 alin 2 din Decizia ANSPDCP nr.105/2007, motiv pentru care subscrisa nu are obligaţia de a solicita Biroului de Credit radierea menţiunilor efectuate în legătură cu creditul contractat pâna la împlinirea termenului prevăzut în decizia amintită.
Din analizarea înscrisurilor existente la dosar reiese faptul că reclamantul a înregistrat întârzieri în restituirea sumelor de care a beneficiat atât la subscrisa cât şi la alte instituţii de credit, ceea ce făcea ca el să fie raportat

În concluzie, condiţiile de raportare au fost îndeplinite în mod legal iar subscrisa aveam obligaţia de a face această raportare la Biroul de Credit SA, în calitate de participant la această bază de date iar Biroul de Credit avea obligaţia de a menţine datele referitoare la inadvertenţă ale reclamantului în sistemul de evidenţă.
Pentru argumentele sus arătate vă solicităm respectuos să respingeţi ca neîntemeiată acţiunea reclamnatului şi să dispuneţi obligarea acestuia la plata cheltuielilor de judecată.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Dan Popa: Reuniune de urgenţă a Băncii Centrale a Japoniei

Banca Centrala a Japoniei se va reuni in aceasta dupa amiaza intr-o sedinta extraordinara pentru a discuta „chestiuni de control monetar in baza ultimelor evenimente economice si financiare”. Reuniunea va incepe la ora 5H00 GMT.
Japonia a intrat pe crestere economica din trimestrul al doilea al acestui an, dupa 12 luni de recesiune prelungita. Cu o economie in deflatie si cu un yen in crestere in fata dolarului, autoritatile monetare si fiscale se vad nevoite sa aplice un set de masuri neortodoxe pentru a corecta scaderea competitivitatii la export a produselor fabricate in arhipeleag.
Datoria publica a Japoniei reprezinta 170% din PIB, ceea ce ar putea genera semne de intrebare in randul comunitatii investitorilor straini.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Dan Popa: Budapesta şi-a votat bugetul pe 2010

Parlamentul maghiar a votat ieri bugetul pe anul viitor (201 voturi pentru/ 179 contra/ 0 abtineri), documentul fiind facut in concordanta cu creditorii Ungariei, aceiasi ca si in cazul tarii noastre- FMI, UE, Banca Mondiala.
Situatia Ungariei este foarte aproape de ce a Romaniei, ungurii avand in plus avantajul unei stabilitati de care noi nu ne bucuram. Premierul independent Gordon Bajnai s-a angajat sa respecte tintele stabilite cu autoritatile europene, chiar daca analistii estimeaza acest lucru ca fiind foarte dificil.
Bugetul Ungariei pe 2010 este calculat pentru un deficit bugetar de 3,8% din PIB, un recul al economiei de 0,6 % in 2010 (-6,7% este estimata scaderea in 2009) si o inflatie de cel mult 3%. Potrivit CE, in 2009 deficitul bugetar va fi de 4,2 % din PIB. Budapesta a contractat imprumuturi de 20 de miliarde de euro, suma similara celei luate de Romania.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP