Bogdan Glăvan: Cât de scumpă este autostrada Comarnic-Braşov? Comparaţie cu SUA - Bloguri economice

marți, 19 ianuarie 2010

Bogdan Glăvan: Cât de scumpă este autostrada Comarnic-Braşov? Comparaţie cu SUA

Costul segmentului de autostradă Comarnic-Braşov este de 1,57 miliarde euro. Este vorba de o lucrare realizată în mult lăudatul parteneriat public-privat, mai exact în concesiune pe 30 de ani. Guvernul s-a lăudat că preţul ei este sub preţul unor lucrări similare din Austria şi alte ţări europene, aşa că – neîncrezător în cârcotelile din presă (vezi în Financiarul un interesant şi substanţial articol comparativ despre costul autostrazilor în Europa) – m-am gândit să aflu cât costă astfel de lucrări peste ocean.

Americanii îţi arată tot. Poţi să afli cât costă fiecare drum în parte, cât costă în medie mila de autostradă, ba chiar au realizat şi indici de preturi care reflectă evoluţia costului acestor lucrări în ultimele decenii. Să revenim.

Avem, aşadar, o bucată de autostradă de 58 de km, evaluată la 1,57 miliarde euro. Exprimând această valoare în dolari/kilometru/bandă, rezultă un preţ de 9,7 milioane dolari/km/bandă. Este mult, este puţin?

Costul autostrăzilor în SUA porneşte de la 1,2 milioane dolari/km/bandă, preţ foarte mic chiar dacă îl comparăm cu cea mai ieftină autostradă construită în România, Bucureşti-Feteşti, unde costul mediu s-a cifrat la 4 milioane. În regiunile „sensibile” (din punct de vedere al reliefului, mediului, tipului de teren etc.), costul construcţiei unei autostrăzi – care include toate cheltuielile aferente, nu doar construcţia propriu-zisă – poate ajunge la 6 milioane de dolari. Această cifră este net inferioară celei anunţate pentru drumul dintre Comarnic şi Braşov.

Cifrele de mai sus reprezintă o medie pentru costul de construcţie al autostrăzilor în SUA. Nu trebuie să ne străduim prea mult pentru a găsi drumuri care costă şi de 10 ori mai mult, însă acestea sunt autostrăzi construite în mediul urban, care presupun cheltuieli importante cu achiziţia terenului, deplasarea utilităţilor, numărul şi complexitatea viaductelor etc. În rest, la banii pe care România îi plăteşte pentru a avea un drum civilizat pe Valea Prahovei, SUA construieşte şosele foarte pretenţioase.

Exemple:
• costul construcţiei într-o regiune muntoasă din Alaska (Third Avenue Extension, Ketchikan, Alaska), extrem de abruptă (pantă de minim 35 de grade) este de 7,2 milioane dolari.
• construcţia unei autostrăzi suspendate cu 8 benzi (I-490 bridge over the Genesee River, Rochester, New York) costă 17,3 milioane
• autostrada suspendată din Tacoma, unde lungimea podului reprezintă un sfert din lungimea drumului (Tacoma Narrows Bridge, Tacoma, Washington) costă 15,3 milioane (vezi poza)

tacoma_narrows_bridge_11_24_07_006_e

Era să uit. Cei 1,57 miliarde euro necesari pentru construcţia autostrăzii până la Braşov reprezintă de fapt un împrumut. Când va fi returnat, contribuabilul va avea de suportat o povara de 3 ori mai mare, adică 4,7 miliarde. Şi, să fim realişti, nu credeţi că acest preţ va fi modificat pe parcurs pentru a acoperi diverse costuri “neprevăzute”, după modelul Bechtel?

Acum putem face în sfârşit o comparaţie.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP