Bogdan Glăvan: Cât de scumpă este autostrada Comarnic-Braşov? Am greşit calculul? - Bloguri economice

duminică, 24 ianuarie 2010

Bogdan Glăvan: Cât de scumpă este autostrada Comarnic-Braşov? Am greşit calculul?

S-ar putea să trăiesc apogeul carierei de blogger din moment ce Societatea Academică din România a considerat nimerit să mă critice într-o notă de subsol din noul studiu dedicat costului autostrăzii Comarnic-Braşov. Nu se poate spune că este o manieră tocmai elegantă de a răspunde la aprecierile de care s-a bucurat domnul Sorin Ioniţă pe acest blog (aici şi aici, de exemplu). Dar cum ştiinţa nu trebuie să se bazeze pe favoruri, orice critică este binevenită, mă obligă să mă aplec de două ori asupra subiectului. Asta am şi făcut. Aşa că, economişti dumneavoastră, aşezaţi-vă comod şi ţineţi-vă bine de ceaşca de cafea sau de sticla de bere, căci ceea ce urmează este interesant.

Studiul SAR se concentrează pe lămurirea costului autostrăzii Comarnic-Braşov. Articolul meu despre acest subiect este menţionat, alături de alte două relatări din presă, ca exemplu de analiză greşită, bazată pe erori de calcul care „ar pica la examen un student de MBA”.

În esenţă, SAR afirmă că preţul pe care contribuabilii îl vor plăti pentru realizarea acestui drum nu este cel arătat în presă, ci mult mai puţin („între un sfert şi o treime”), deoarece banii vor fi plătiţi eşalonat timp de 30 de ani; costul real este valoarea actualizată a acestei sume. Eu sunt vinovat că am uitat semnificaţia calculului actuarial şi, astfel, am indus în eroare opinia publică.

Acum, sper că cititorii mei sunt mai înţelepţi. Ei vor fi priceput că scopul articolului nu este să calculeze costul real al tronsonului de autostradă (sau costul de oportunitate), ci să pună în perspectivă comparativă preţul acestuia. În acest sens, calculul actuarial este inutil. Nu pot compara valorile contractuale din SUA (plătibile imediat sau eşalonat în nu ştiu câţi ani) decât cu valorile contractuale din România. Astfel, am comparat banii cheltuiţi de guvernul României pentru 1 km de bandă pe tronsonul Bucureşti-Feteşti cu suma necesară pentru a construi în SUA 1 km de bandă; în România s-au plătit de 3,5 ori mai mult, dar sper că nimeni nu va spune că am omis să actualizez ceva!

În plus, trebuie să lămuresc un lucru. Conform sursei mele, “potrivit contractului, valoarea lucrărilor de construcţii va fi de 1,507 miliarde de euro” – valoare care nu trebuie actualizată. Chiar studiul SAR precizează că adevăratul cost se cifrează undeva „între un sfert şi o treime” din suma de 4,8 miliarde – adică apropiat de nivelul vehiculat în presă. Ei bine, comparaţia mea foloseşte, pentru România, tocmai această cifră. Care este problema atunci?

În final, îmi exprim speranţa că nu am lezat minţile prea multor economişti. Sunt gata să recunosc că am greşit la calcul, dar doar după ce economiştii SAR vor actualiza preţul milei de autostradă în SUA şi le vor spune americanilor să nu se mai lase păcăliţi de bloggeri pentru că guvernul le oferă de fapt şosele ieftine. Apoi voi actualiza şi eu costul pe km/bandă pentru Comarnic/Braşov şi voi face o nouă comparaţie.

P.S. În rest, raportul SAR este interesant. Printre altele, conţine următoarea întrebare legitimă: cât de profitabilă va fi viitoarea autostradă, de vreme ce şoferii vor avea alternativa folosirii actualului DN1?

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP