Cristian Orgonaş: Anual, românii “sponsorizează” TVR cu peste 120.000.000 euro. Ce primesc în schimb? - Bloguri economice

joi, 14 ianuarie 2010

Cristian Orgonaş: Anual, românii “sponsorizează” TVR cu peste 120.000.000 euro. Ce primesc în schimb?

In ultimii ani, Societatea Romana de Televiziune a consumat tot mai multi bani insa audientele au fost din ce in ce mai slabe, fiind posibil ca in 2009, televiziunea condusa de dl Sassu sa inregistreze pierderi record, pe fondul scaderii pietei de publicitate si al reducerii subventiilor de la buget.

Sa vedem cum a evoluat situatia financiara si audienta TVR in perioada 2003-2009.

Situatia financiare

In 2003, veniturile totale au fost de 99 milioane euro, din care 73.3 mil euro au fost generate de taxa TV, platita la momentul respectiv de 5.9 milioane de gospodarii, alte 14 mil euro venind de la bugetul de stat sub forma de subventii de exploatare. S-a inregistrat si un profit de aproximativ 5 milioane euro.

In 2004, SRTv a inregistrat un profit record de 17 milioane euro, insa din acel moment, situatia a inceput sa de deterioreze in sensul ca desi s-au incasat tot mai multi bani din taxa TV iar subventiile la buget au crescut si ele, SRTv a ajuns pe pierderi, astfel ca doar in 2008, pierderea inregistrata a fost de 15 milioane de euro.

In acelasi an, veniturile din taxa TV au fost de 83 mil eur iar subventiile de exploatare alocate de la bugetul de stat au fost de 45 mil eur, ceea ce inseamna ca in 2008, contribuabilul roman a platit 128 milioane euro pentru functionarea TVR, datele in graficul din stanga, click pentru marire.

In ceea ce priveste datoriile SRTv, acestea au crescut de la un an la altul, ajungand in 2008 la 31.8 milioane euro, din care aproape 10 milioane la bugetul de stat si bugetul fondurilor speciale.

Desi este adevarat ca misiunea principala a unei televiziuni publice nu este aceea de a obtine profit sau de a “sparge” audientele, ci de a educa si informa corect populatia (misiuni pe care televiziunile private le au doar in secundar, acestea fiind privite in primul rand ca afaceri), putem spune ca cel putin in ultimii 3-4 ani, TVR a fost departe de a isi indeplini misiunea.

Daca tot discutam despre televiziuni publice: in 2009, BBC, cea mai cunoscuta televiziune publica din lume, a inregistrat un profit de 147 milioane de lire sterline la un venit total de 3.53 miliarde, acoperit in proportie de 99% din taxa TV platita de contribuabilul englez.

Este prea mica taxa TV de 4 lei pe luna platita de contribuabilul roman? Este posibil sa fie prea mica, insa cine ne garanteaza ca o marire a acestei taxe va determina si cresterea calitatii programelor oferite de SRTV?

Personal, as fi de acord sa platesc mai mult, cu conditia ca numirile in fruntea TVR sa nu mai fie facute pe criterii politice (ce cauta de fapt dl Sassu acolo?), iar televiziunea publica sa aiba un management profesionist, orientat in primul rand spre educarea unei populatii indobitocite de emisiunile popularizate de televiziunile private.

Audienta

In 2002, in mediul urban, audienta TVR 1 a fost de 2.9%, usor mai mare decat a Antenei 1 (2.8%) si mai mica decat a PRO TV (3.2%). Ce s-a intamplat in anii urmatori? TVR 1 a ajuns la un “senzational” 0.9% in primul semestru din 2009, iar TVR 2 se zbate in anonimat (0.3%).

Audienta cumulata a TVR 1/2/3, Cultural si Info nu trece de 1.3%, la jumatate comparativ cu Pro TV spre exemplu. In graficul alaturat se poate observa evolutia din ultimii 7 ani a audientelor medii ale TVR1, Pro TV si Antena 1. Sursa: paginademedia.ro.

Care este principala problema a TVR in acest moment? Credibilitatea! Va reusi dl Sassu sa restabileasca credibilitatea TVR? Ma indoiesc.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP