Cristian Orgonaş: În 1990, CFR a transportat 400.000.000 de pasageri. Cum stau lucrurile acum, după 20 de ani? - Bloguri economice

vineri, 22 ianuarie 2010

Cristian Orgonaş: În 1990, CFR a transportat 400.000.000 de pasageri. Cum stau lucrurile acum, după 20 de ani?

In 1990, CFR-ul a transportat un numar de 408 milioane pasageri*, alti 781 de milioane fiind transportati de mijloacele auto de transport in comun care circulau pe rutele interurbane si internationale.

Cum stau lucrurile acum, dupa 20 de ani? In 2009, numarul pasagerilor transportati de CFR si operatorii privati de cale ferata a fost de aproximativ 70 de milioane, cu 82.8% mai putini decat in 1990, iar numarul pasagerilor care au folosit varianta auto a fost de aproximativ 260 de milioane, cu 66.7% mai mic decat in urma cu 20 de ani, detalii in graficul de mai jos, click pentru marire. Sursa: INS


De remarcat faptul ca exceptand anii 1995 si 1996, numarul celor care au utilizat trenul pentru a se deplasa dintr-o localitate in alta a scazut continuu dupa Revolutie, scaderea fiind insa ceva mai putin abrupta in cazul transportului auto.

Ce a determinat o asemenea scadere? Explozia pietei auto! Intre 1990 si 2009, numarul autoturismelor inscrise in circulatie a crescut de la 1.29 milioane la aproximativ 4.3 milioane, astfel ca multi dintre cei care la inceputul anilor 90 erau clientii CFR au acum masina.

Pe de alta parte, in Romania, trenul nu reprezinta o alternativa la deplasarea cu autoturismul propriu la fel ca in cazul tarilor vestice, iar asta se intampla pentru ca cel putin pe rutele scurte, conditiile oferite de CFR sunt sub orice critica. Desi pe rutele lungi conditiile sunt mai bune, trenurile intarzie prea mult si prea des, iar viteza de deplasare este redusa.

Daca la noi numarul de pasageri scade, in majoritatea tarilor europene numarul de pasageri creste: intre 2004 si 2008, numarul pasagerilor a crescut cu 94% in Grecia, cu 12% in Germania si 24% in UK, detalii in graficul de mai jos. Sursa: Eurostat.

Probabil ca la un moment dat, trendul descendent al numarului de calatori va fi stopat, insa pentru ca asta sa se intample, CFR-ul trebuie sa investeasca masiv atat in renovarea garilor (gara din Timisoara arata EXECRABIL), cat si in schimbarea actualelor garnituri de tren cu unele mai noi si mai rapide (in special pe rutele locale). Va mai trece insa mult timp pana cand CFR-ul isi va recastiga clientii pierduti in ultimii ani.

PS: la sfarsitul anului trecut, am facut un drum Timisoara-Bucuresti si retur cu intercity, conditiile fiind absolut decente. La intoarcere insa, trenul a intarziat doua ore desi nu s-a intamplat nimic deosebit pe parcurs.

Citeste si: De ce nu mai vor romanii sa calatoreasca cu trenul?

*Pasagerii transportati reprezinta pasagerii imbarcati catre orice destinatie, indiferent daca plecarea se face de pe teritoriul tarii sau nu, cu conditia ca vehiculul sã apartina unei unitati detransport din tara sau sa fie închiriat de aceasta. La transportulpe calea ferata au fost inclusi pasagerii plecati din statiile de pereteaua nationala de cai ferate, indiferent de destinatie sipasagerii intrati in tara prin statiile de frontiera, care posedabilete, abonamente, legitimatii de calatorie sau alte documente de transport

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP