Răzvan Pascu: Ofer consultanţă managerială pentru Tarom - Bloguri economice

miercuri, 6 ianuarie 2010

Răzvan Pascu: Ofer consultanţă managerială pentru Tarom

Tarom a anuntat recent pierderi pentru anul 2009 de 21 de milioane de euro, in conditiile in care veniturile sale pe intreg anul trecut au fost cu aproape 100 de milioane de euro sub estimari. Estimari facute de echipa noului director general al Tarom, in varsta de doar 29 de ani. Insa tinand cont ca Ruxandra Brutaru (directorul general Tarom) a lucrat anterior preluarii actualei functii si pe pozitia de director de marketing al Blue Air, o companie privata care creste an de an, imi este destul de dificil sa o suspectez de incompetenta. Cred ca mai degraba este inconjurata de oameni incompetenti.

Pana in 2007, atat cifra de afaceri cat si profitul companiei au crescut pana la maximul de 257 milioane de euro (cifra de afaceri) si 21,8 milioane de euro (profit), insa odata cu intrarea puternica a operatorilor low-cost, Tarom a pierdut – din 2008 a intrat pe pierderi.

Cele mai mari costuri insa, sunt generate de decizii de business luate complet aiurea, de achizitionare a unor aeronave atunci cand nu era necesar, de deschiderea sau pastrarea unor rute care nu sunt profitabile (ci doar pentru imagine), dar si din cauza serviciilor din ce in ce mai proaste oferite clientilor. Personal am fost martorul serviciilor proaste oferite de unii angajati Tarom si am scris de cate ori am avut ocazia, inclusiv pe acest blog, despre cele intamplate (cititi aici si aici).

Si desi nu m-au angajat (inca) pe post de consultant de management si marketing, le ofer celor de la Tarom cateva sfaturi de bun simt si decizii pe care eu le-as lua daca as fi factor de decizie in companie. Ii astept cu facturierul si chitantierul pentru alte ore de consultanta (pentru ca au nevoie):

  • Sunt convins ca cele mai mari costuri sunt cauzate de faptul ca flota de aeronave este foarte divizata si sunt multe aeronave de multe tipuri, care necesita fiecare dintre ele oameni specializati, intretinere separata, etc. Cu cat incercam sa uniformizam intreaga flota, costurile scad drastic. Una este sa ai la revizie 26 de aeronave Boeing si alta este sa ai ca acum: 3 x 737-800, 4 x 737-700, 4 x 737-300, 4 x A318, 7 x ATR 42, 2 x ATR 72, 2 x A310.
  • Desfiintarea unor destinatii, chiar daca sunt destinatii traditionale. Exista anumite destinatii, mai ales catre tarile arabe, care sunt operate de Tarom din inertie, doar pentru simplul motiv ca la un moment dat Ceausescu avea anumite preferinte si deschidea anumite drumuri catre tarile comuniste sau cu regim dictatorial. Destinatiile acelea presupun costuri foarte mari - de exemplu presupune cel putin un birou si angajati prezenti mereu (asa cum era si in Cairo, gol).
  • Renuntarea la cursele care sunt operate o data pe saptamana. Cum Dumnezeu isi imagineaza cineva ca poate face profit dintr-o cursa care circula o singura data pe saptamana???? Ce facem in acest caz cu costurile fixe????
  • Implicarea mai mult pe online (vanzare de bilete dar si promovare). Pe online Tarom aproape ca nu exista. Singurul lucru mai deosebit pe care l-au facut anul acesta este ca si-au facut un cont de Twitter. :)
  • Preturi competitive!!! Spre sfarsitul anului trecut Tarom a lansat o promotie ok, cu preturi bune in fiecare saptamana catre 2 destinatii. Au trecut cele 6 saptamani si asta a fost… Malev insa are preturi bune tot timpul, pe multe destinatii.
  • Inchiderea unor agentii de vanzare proprie, carora nu le vad rostul. Cate agentii proprii Blue-Air, Air France, Wizzair sau Germanwings ati vazut? Consuma multi bani, presupun investitii mari, iar pe langa toate acestea, cele ale Tarom aduc chiar si dezavantaje. Personal nu voi mai calca vreodata in agentia Tarom de pe Splaiul Unirii. Daca vreti sa vedeti aroganta adevarata si prosteasca, mergeti si va convingeti – stati de vorba cu distinsele doamne de acolo.
  • Oferirea de servicii CARGO mai bine puse la punct si mai putin birocratice.
  • Inchirierea de chartere la preturi mai bune.
  • Incheierea de parteneriate solide cu agentii de turism, oferirea de comisioane mai mari agentiilor care vand mai mult. Externalizand serviciile de vanzare, concomitent cu oferirea de comisioane si preturi mai bune, scad costurile si totul e mai eficient.

Sunt destule? Mi se par de bun simt si usor de realizat astfel incat anul viitor Tarom sa nu mai piarda din banii contribuabililor 21 de milioane de euro.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Răzvan Pascu

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP