Bogdan Glăvan: Premieră mondială: cartelul taximetriei este acuzat că scade preţurile! - Bloguri economice

luni, 1 martie 2010

Bogdan Glăvan: Premieră mondială: cartelul taximetriei este acuzat că scade preţurile!

Principiul fundamental al economiei de piaţă este respectarea proprietăţii private, a libertăţii fiecăruia de a face orice doreşte în limitele proprietăţii pe care o deţine. Funcţionarea pieţei nu presupune agitarea bâtelor pentru descurajarea competiţiei, din contră. Din această perspectivă, cartelizarea nu reprezintă doar reprezintă un fenomen benign, ci este o expresie a libertăţii de asociere, ea însăşi reflectare a dreptului de proprietate privată.

Adesea însă cartelizarea este promovată prin mijloace violente şi când se întâmplă acest lucru ea intră în flagrantă contradicţie cu regulile economiei de piaţă. Un exemplu l-a constituit cartelul taximetriştilor. Cartelizarea piaţei taximetriei din Bucureşti nu constituie o noutate. Acum câteva luni taximetriştii bucureşteni demonstrau împotriva concurenţei exercitate de taximetriştii din Ilfov, cerând prohibirea acestora. Această pretenţie este clar un abuz. La fel ca şi violenţele taximetriştilor din Braşov de acum cîţiva ani.

Prin acţiunile lui, cartelul taximetriei a reuşit să devină impopular. Atât de impopular încât, se pare, unii jurnalişti cred că se cuvine să îl critice chiar şi dacă le lipseşte un motiv precis, pe baza simplei prezumţii că asocierea este în principiu ceva rău. Recent, majoritatea companiilor de taxi au decis – atenţie! – reducerea tarifului la 1,39 lei pe kilometru. Directorul Cobălcescu – una din companiile neafiliate la cartel – a protestat:
“Eu n-am vrut să intru în rândul lor. Nu vreau să scot bani din buzunar sau să mă ocup de alte chestii. Să fie clar! Toţi cei care merg cu 1,39 sunt pe pierdere. Poate şi Concurenţa ar trebui să aibă ceva de spus aici. Eu o să merg tot cu 1,60 şi prefer să fac curse mai puţine dar cu mai mulţi bani”.

În ochii unora, această acţiune contravine intereselor consumatorilor! Păi pentru a proba acest lucru, nu pot decât să le recomand “experţilor” să dea o tură cu taximetriştii independenţi plătind cu 0,2 lei mai mult.

În paralel, cartelul este acuzat că ar fi exercitat coerciţia asupra taximetriştilor care practicau un tarif mai mic de 1,39 lei. Şi este citat reprezentatul Meridian care spune:
“Făceau dumping. Nu poţi să mergi cu 1,19 şi să fii profitabil. Să furi e uşor. Aşa că le-am zis: ori scumpiţi ori vă facem plângeri pe la toate autorităţile competente”

În concluzie, cred că asistăm la o premieră mondială: pentru prima dată în lume un cartel este acuzat că complotează la bunăstarea societăţii reducând preţurile şi ameninţând hoţii!

“În principiu, legea taximetriei le dă dreptul să afişeze un tarif minimal. Totuşi, dacă au stabilit între ei care să fie valoarea acestuia, asta sună prost pentru consumatori. Dacă la acest tarif au ajuns în urma unor calcule interne e OK. Dacă, însă, şi-au făcut calculele în comun, atunci nu mai e bine.

P.S. Despre cartel am mai scris:
Poliţia alimentară în acţiune. Trebuie pedepsite cartelurile?
Sistemul monetar internaţional – cartel sau dilema prizonierului?
Nici cartelizare nici simpatia preţurilor

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP