Bogdan Glăvan: Suvul Dacia: ashes to dust - Bloguri economice

marți, 2 martie 2010

Bogdan Glăvan: Suvul Dacia: ashes to dust

E o întreagă isterie. Jurnaliştii încearcă din răsputeri să ne inducă sentimentul mândriei de a fi român relatând lansarea primului autoturism 4×4 fabricat de Dacia cu o efuziune demnă de lansarea unui satelit. Este ştirea zilei, a eclipsat interminabilele ciorovăieli politice, grava criză economică în care ne zbatem şi bârfele despre starea de sănătate a preşedintelui. Televiziunile şi-au trimis reporteri la Geneva – Lucian Mandruţă, făcând eforturi să intre în habitaclul limitat al maşinii, mai avea puţin şi răguşea din cauza volumului vocal cu care îşi exprima entuziasmul. Apropos, cred că reprezentanţii Renault au avut ceva emoţii când au văzut cum hâţână Mândruţă cu o singură mână automobilul cu şofer cu tot, în vreme ce urla entuziat în faţa camerei de filmat: „Pare o maşină foarte solidă şi stabilă!” O ironie mai amară nici că se putea, maşinile Dacia fiind celebre pentru instabilitatea lor (dacă aţi uitat păţania cu testul elanului, atunci faceţi un drive test comparativ cu orice maşină de la Tico la Ford Fiesta şi vă veţi lămuri).

Vânzările? Dat fiind numărul românilor care joacă la Bingo cred ca noul automobil va avea succes; aşa cum omul „cutiilor de chibrituri” petrece ore în şir în noapte aşteptând să fie sunat şi anunţat că a cumpărat cartonul câştigător, tot aşa şoferul gropilor se va încolona la cumpărarea unui Duster pentru a-i privi cu satisfacţie tâmpă pe vecinii de uliţă în ochii cărora va ajunge în sfârşit „boier”.

În realitate, o maşină Dacia este orice dar nu o maşină de calitate şi fiabilă şi oricine a condus măcar un singur alt autoturism poate să facă diferenţa. Iar Duster este un Logan MCV înălţat şi cu blocuri optice schimbate. În rest, motoare veşnic incapabile să meargă cu motorina livrată de benzinării (conform replicilor mecanicilor auto, atunci când le spui că ţi-a cedat turbina – deh, piesele sunt made in Romania!), becuri care se aprind şi se sting după cum vor ele (multe Loganuri manifestă tendinţa curioasă de a semnaliza dreapta atunci când este acţionată frâna), dezaburire cu mâna asemenea Daciilor de pe timpuri ş.a.m.d. Chiar dacă totul ar funcţiona perfect, adevărul este că perfecţiunea s-ar referi la o motorizare şi tren de rulare vechi de două generaţii.

Este posibil ca maşinile Dacia livrate în Occident să aibă şi piesele adecvate tehnologiei motoarelor Renault; în România cu siguranţă nu aşa stau lucrurile. Sau este posibil ca occidentalii să-şi dorească revenirea la epoca de piatră a automobilului. Sau Duster poate fi o maşină adecvată pentru lumpenproletariatului care ocupă până la 20% din forţa de muncă a unor state occidentale. Departe de un automobil adecvat pretenţiilor clasei de mijloc deşi, recunosc, clasa de mijloc tinde să devină o excentricitate.

Preţul? Preţul de 13000 de euro este magnific pentru câtă maşină cumperi. Din cauza lui Hyundai şi Kia vor suferi amarnic, deşi posesorii de automobile aparţinând acestor două mărci vor fi simultan înălţaţi la o clasă superioară; până azi, nu era nimeni sub ei; de azi încolo vor fi şi români care conduc SUV-uri mai ieftine decât ale lor. Şi atunci cum să nu plezneşti de mândrie?

P.S. Îl felicit pe domnul Ilie Şerbănescu pentru realismul cu care a comentat evenimentul din studioul Antena 3. Ca şi opinia sa despre calităţile off road ale Lada. Nu prea ne înţelegem noi pe probleme economice, dar pe chestii automobilistice pare bun cunoscător.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP