Cristian Orgonaş: În Bucureşti, dezvoltatorii au scos la vânzare 10.000 de locuinţe noi. De ce nu se înghesuie clienţii să le cumpere? - Bloguri economice

sâmbătă, 20 martie 2010

Cristian Orgonaş: În Bucureşti, dezvoltatorii au scos la vânzare 10.000 de locuinţe noi. De ce nu se înghesuie clienţii să le cumpere?

Conform unui studiu al agentiei de consultanta imobiliara Real Time, in Bucuresti dezvoltatorii ofera spre vanzare peste 10.000 de locuinte insa exista o problema - lumea nu prea vrea sa le cumpere.

Pe de o parte, clientii stramba din nas si se intreaba de ce sa plateasca 100.000 de euro pe un apartament situat acolo unde intoarce vantul, iar pe de alta parte dezvoltatorii, desi duc lipsa de clienti, se pregatesc sa creasca preturile pentru ca nu-i asa, oferta este prea mica.

Am auzit nu de putine ori diversi analisti sustinand ca nimeni nu se va apuca sa construiasca locuinte atat timp cat la nivelul intregii tari exista poate cateva zeci de mii de locuinte nevandute. Cu alte cuvinte, prima data sa se vanda stocul existent, dupa aceea mai vedem. Nimic mai fals!

Ce businessman adevarat lasa banii pe masa?

Sa facem o analogie cu ce se intampla pe piata auto: pana sa vina criza, in SUA (si nu numai) se vindeau SUV-uri in nestire, singura problema a producatorilor fiind aceea de tine pasul cu cererea. A venit insa criza iar masinile scumpe, mari consumatoare de carburant, au devenit un fel de paria a pietei auto.

Ce au facut producatorii cand au vazut ca SUV-urile nu se mai vand? Nu au mai produs masini si au asteptat ca cererea pentru SUV-uri sa revina? Nu! Au investit tot mai multi bani in dezvoltarea unor masini mai mici, mai ieftine si mai fiabile, potrivite cu gusturile si puterea de cumparare a clientului.

Concluzia? Desi nu se mai vindeau SUV-uri cererea pentru masini continua sa existe, atat doar ca potentialii clienti cautau altceva. Iar in momentul in care pe o piata exista cerere, se vor gasi si producatori care sa satisfaca cererea respectiva.

Revenind la piata imobiliara romaneasca - cererea exista insa cel putin pentru moment, nu se intalneste cu oferta.

Spre exemplu, daca un client are un buget de 50.000 de euro pentru cumpararea unei locuinte dar acum oferta este la un pret dublu, mai devreme sau mai tarziu se va gasi un dezvoltator care sa nu lase banii pe masa, ci sa ofere clientului ceea ce acesta isi doreste la un pret egal sau apropiat de cel pe care clientul este dispus sa il ofere.

Ne-am obisnuit cu cifrele mari

Explozia preturilor in perioada 2000-2008 a generat o problema de ordin psihologic: i-a obisnuit pe romani cu cifrele mari. Astfel, au existat o gramada de proprietari “rupti in fund” care atunci cand negociau pretul de vanzare al propriei locuinte, discutau despre zeci sau chiar sute de mii de euro ca si cum ar fi fost vorba despre sume normale, nu despre salariul lor pe 100 de ani.

La fel s-a intamplat si in cazul dezvoltatorilor – este usor sa iti imaginezi ca in momentul in care apartamentele vechi in Bucuresti se vand cu cel putin 100.000 de euro, locuintele noi scoase pe piata la 120-150.000 se vor vinde ca painea calda.

Astfel, au aparut locuinte construite la repezeala, in mijlocul campului sau situate la periferia oraselor, fara utilitati dar la preturi exorbitante, logica dezvoltatorilor fiind aceea ca oricum se vor vinde.

Multe dintre cele peste 10.000 de locuinte care se afla acum pe tarabele dezvoltatorilor in Bucuresti fac parte din generatia “2007-2008″, respectiv din generatia dezvoltatorilor care au construit de dragul de a construi, iar acum au in portofoliu locuinte mult prea scumpe pentru buzunarele clientilor, supradimensionate si situate in zone neatractive.

What`s next?

Ce se va intampla in anii urmatori? Este gresit sa consideram ca nu vor exista dezvoltatori care sa profite de situatie si sa inceapa constructia unor ansambluri rezidentiale la preturile, calitatea si amplasamentul cerute de clienti. De ce? Pentru ca cerere exista, insa oferta de acum nu o poate satisface.

Ce se va intampla cu dezvoltatorii care acum stau cu mii de apartamente nevandute? Cei care au construit cu cap si pe baza unui plan bine pus la punct, le vor vinde. Mai greu, mai cu reduceri de pret, dar pana la urma isi vor vinde marfa.

Restul vor reprezenta carne de tun. Vor intelege si ei ca imobiliarele nu reprezinta un domeniu in care afacerile genereaza doar profit.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP