Dan Popa: Procedura-standard a băncilor în cazul defaultului clienţilor din „Prima Casă” - Bloguri economice

vineri, 12 martie 2010

Dan Popa: Procedura-standard a băncilor în cazul defaultului clienţilor din „Prima Casă”

„In cazul in care un client nu isi achita datoriile la termen, dupa 60 de zile de intarziere Biroul Colectare ii va transmite acestuia o notificare cu privire la declararea exigibilitatii anticipate a creditului (in maxim 2 zile lucratoare de la implinirea a 60 de zile calendaristice de intarziere)”, se arata in normele interne ale unei banci comerciale locale.
Este extrem de important ca Ofiterul bancar sa blocheze contul curent imediat dupa intrarea sumei incasate cu titlu de garantie de la statul roman reprezentat de MFP, pentru a nu lasa suma la dispozitia clientului si a-i permite astfel retrageri din cont.
In caz contrar Ofiterul bancar isi asuma intreaga responsabilitate, in situatia in care clientul dispune de suma din contul sau curent.

Eventualele sume ramase neacoperite vor fi considerat pierdere.

„Notificarea va fi transmisa cu confirmare de primire si o copie a acesteia se va atasa la dosar. Dupa trimiterea notificarii de declarare a exigibilitatii anticipate a creditului, se trece la restanta soldul creditului in aceeasi zi in care este anuntat de catre ofiterul de colectare”, se mai spune in normele citate.

Cei care se ocupa de colectare vor trece la obtinerea documentelor din dosarul clientului. Termen: maxim 24 de ore de la implinirea a 60 de zile de intarziere pentru dosarul respectiv.
“Departamentul Analiza Credite va preda documentele cerute catre colegii de la Colectare in maxim 24 de ore.

Ofiterul de colectare va solicita cea mai recenta copie aflata in posesia Bancii dupa documentele de identitate ale solicitantului si co-debitorului. In situatia in care in Banca nu s-au depus documente de identitate recente, angajatul Bancii va comunica Ofiterului Colectare pe mail ca nu dispune de informatii actualizate, obligatoriu in cel mult 24 de ore de la primirea solicitarii”, se mai spune in normele de lucru citate.

In situatia in care aceste date nu sunt comunicate in 24 de ore, cei de la Colectare vor considera ca in Banca nu se gasesc documente actualizate si va constitui dosarul catre FNGCIMM. “Orice documente trimise dupa expirarea termenelor indicate, nu vor mai putea fi luate in considerare de catre Ofiterul de Colectare”, se mai arata in document.

Dupa transmirerea notificarii de declarare scadenta a creditului ofiterul de colectare va completa cererea de plata si o va transmite impreuna cu pachetul de documente de mai jos catre FNGCIMM prin curier. Ofiterul bancar va solicita curierului numarul de inregistrare al pachetului de documente trimis la FNGCIMM si il va atasa la dosar. Termenul limita de transmitere al pachetului de documente catre FNGCIMM este de 65 de zile calendaristice de intarziere la plata creditului.

Ofiterul bancar va bloca contul curent al clientului dupa transmiterea cererii de plata catre FNGCIMM .
In termen de maxim 10 zile calendaristice de la primirea cererii de plata, fondul analizeaza si aproba/respinge cererea de plata. Decizia referitoare la cererea de plata se comunica Bancii si Ministerului Finantelor Publice cel tarziu in ziua urmatoare adoptarii .

Decizia se trimite Ofiterului care a inaintat Fondului Cererea de plata, care va monitoriza contul curent al clientului pentru a identifica momentul intarii sumei de bani din partea Ministerului Finantelor

Plata garantiei se face de catre Ministerul Finantelor Publice in termen de maxim 15 zile calendaristice de la data primirii de catre Fond a cererii de plata, fara insa a depasi 90 de zile calendaristice de restanta a beneficiarului.
Plata sumei se va face in lei la cursul BNR din ziua platii. Ofiterul de colectare anunta Specialistul de credite ipotecare la momentul intrarii sumei de bani in contul curent al clientului.

Ofiterul de colectare deblocheaza:
- contul curent pentru a permite Specialistului de credite ipotecare sa realizeze schimbul valutar (in cazul in care creditul ce trebuie stins este in EUR). Schimbul valutar se va face la cursul BNR valabil la data virarii sumei garantate de catre Ministerul Finantelor.
–contul de depozit colateral pentru a permite ofiterului bancar sa lichideze acest depozit si sa vireze suma rezultata in contul curent.

Imediat dupa realizarea operatiunilor de mai sus Ofiterul va bloca contul curent si va trimite un e-mail prin care va solicita lichidarea creditului din suma incasata cu titlu de garantie de la statul roman reprezentat de MFP si eventual din depozitul colateral – daca suma virata de statul roman nu a fost suficienta pentru lichidare.

In situatia respingerii cererii de plata de catre FNGCIMM, FNGCIMM va transmite Ofiterului decizia de respingere precum si o cerere de radiere a ipotecii de rang I in favoarea statului roman. Ofiterul trimite Dep. Analiza Credite , in max 1 ora de la momentul primirii, decizia de respingere precum si cererea de radiere a ipotecii de rang I in favoarea statului roman.

Departamentul Analiza transmite prin curier intern unitatii urmatoarele documente in original: -cererea de radirere a ipotecii de rang 1 in favoarea statului roman – contractul de credit in forma autentica.
Banca urmeaza a depune concomitent la Oficiul de Carte Funciara cererea de radiere a ipotecii de rang I precum si o solicitare de inscriere a privilegiului finantatorului, in temeiul contractului de credit in forma autentica.
Dupa primirea pachetului de documente din partea Departamentului Analiza Credite, Ofiterul bancar5 redacteaza cererea de inscriere a privilegiului finantatorului, care va fi inamanata Notarului Public in vederea inscrierii privilegiului finantatorului in Cartea Funciara.

Dupa inscrierea privilegiului finantatorului si interdictiilor in Cartea Funciara, notarul va inmana Ofiterului incheierea prin care s-a dispus inscrierea privilegiului incheierea prin care s-a dispus radierea ipotecii inscrisa in favoarea statului roman si un extras CF pentru informare din care sa rezulte ca s-a inscris privilegiul in favoarea Bancii, iar Ofiterul credite ipotecare va anunta Oficiul colectare.

Dupa inscrierea privilegiului finantatorului, in cazul in care nu se reuseste colectarea pe cale amiabila in cadrul Dep. Colectare Retail, dosarul va fi inaintat catre Dir. Juridic in vederea demararii procedurilor de executare silita. Dir. Juridica va transmite solicitarea catre Consilierul Juridic arondat zonei din care face parte unitatea care a acordat creditul. Consilierul Juridic va solicita Ofiterul bancar documentatia necesara procedurilor executionale, din dosarul de credit al clientului pentru care se va incepe executarea silita.
Consilierul Juridic va intocmi cererea de executare silita si o va inainta impreuna cu documentatia aferenta Sefului Corpului Executorilor Bancari.

Apoi se verifica conturile curente asociate creditelor indoielnice, in scopul identificarii unor posbile fonduri si efectuarii de rambursari”, se mai arata in document.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP