Lucian Davidescu: 10 mituri despre avioanele de luptă - Bloguri economice

joi, 25 martie 2010

Lucian Davidescu: 10 mituri despre avioanele de luptă

Cum aruncă România cu bani fără să știe exact ce primește în schimb



Contractul de înzestrare a aviației s-a încheiat cu o decizie proastă. Nu pentru că e vorba de F-16, putea fi la fel de bine oricare altul. Nici nu contează.
Ci pentru că, mai ales acum, trebuia să conteze doar offset-ul, adică investițiile aduse în economie. În Polonia, cei 3,5 miliarde de dolari dați pe 48 F-16 noi în 2003 au adus înapoi investiții de 180!%.

Cât vor aduce înapoi cele 1,3 miliarde de dolari date pe modernizarea a 24 de avioane vechi? Un scut și, deocamdată, cam atât. Legea offset-ului acordă un multiplicator de 10 pentru granturi, așa că e de ajuns să evaluăm carcasele la 130 de milioane și… gata off-set-ul.

Un lucru ar trebui să fie destul de limpede. Acum, România nu are o forță aeriană funcțională, așa că orice e mai bun decât nimic.

Pe de altă parte, nicio soluție nu e perfectă tehnic, un motiv în plus să conteze doar offsetul. Miturile:

1. MiG-21 a ajuns la capătul puterilor, e urgent să schimbăm avioanele.
Nu tocmai!
Pentru că, de fapt, nu avem avioane. MiG-21 servește drept avion de instrucție supersonic și cam atât. Poate să facă doar poliție aeriană, adică să amenințe câte un avion civil rătăcit. Nu-i o chestiune de viteză, nici de vârstă, nici de vechime. Pur și simplu, MiG-21 nu a fost echipat la modernizare și cu rachete de rază medie.

2. MiG-29 era cea mai bună variantă.
Complet fals! (propaganda rusească încă mai funcționează).
Da, MiG-29 era un avion frumos. Însă în România nu avea radar adevărat, sistem de bruiaj, rachete decente și piese de schimb. În 2003, când a fost tras pe margine, din cele 18 mai zburau când unul, când două.

3. F-16 sunt foarte vechi, pe cale să fie scoase din uz.
Exagerat!
E ca și cum ai spune că Volkswagen Golf e o mașină veche de 35 de ani. Întrebarea este, evident, care Golf: 1 sau 6?
SUA, care are avioane contemporane cu Golf 4, vrea să le păstreze încă 15 ani. Polonia – Golf 5 (Block 50) și Emiratele Arabe Unite – Golf 6 (Block 60) le vor ține cel puțin 30 de ani.

4. Gripen erau avioane noi.
Nu chiar!
Oferta de bază era formată din aparate vechi de până la 10 ani, care au dotat aviația suedeză și care ar trebui upgradate pentru noi. Suedezii vor să scape rapid de ele, pentru că și-au redus planurile militare, dar caută cumpărători ca să-și recupereze o parte din bani.
Există și varianta Gripenurilor noi, care sunt însă mult mai scumpe.

5. Eurofighter erau scumpe dar bune.
Parțial!
Adică asta își propuneau. Și au și un calendar pentru realizarea obiectivului. Doar că, deocamdată, nu sunt complet funcționale. În plus, la fel ca în cazul Gripen, am fi cumpărat avioane din primele loturi pe care țările din program le consideră surplus și pentru care trebuie să găsească clienți pe cont propriu. Marea Britanie a găsit în Arabia Saudită, Italia a căutat la noi.

6. Rafale
Doar gratis!
Francezii au ales să meargă pe drumul lor și să facă la ei acasă un avion slab dar scump, știind că nu le va fi util niciodată. Până acum, n-au reușit să exporte nimic iar singurul motiv pentru a-l cumpăra ar fi un preț îngrozitor de mic sau un offset teribil de mare.

trong>7. Sukhoi-37 este cel mai tare, bate tot
O glumă proastă!
Au fost făcute două cu totul. Au făcut puțin show, după care au fost reduse ca standard la Su-35. Un singur lucru este cert despre gama Sukhoi. E mai bun decât Mig-29, din care a doborât câteva în Eritreea. Un alt lucru este sigur: Le-a doborât de aproape. Până acum, nu s-a demonstrat practic dacă avioanele rusești au într-adevăr sisteme funcționale (rachetă+radar) de rază medie.

8. F-22 e mai eficient, îți faci treaba cu două
Și marmota le pilotează!
SUA nu exportă F-22. Repet. SUA nu exportă F-22. Dacă o va face, va fi doar pentru Japonia sau Australia. Până atunci, SUA nu exportă F-22.

9. JSF este miza, ce luăm acum e doar o etapă de tranziție.
Greu de crezut!
JSF nu va fi disponibil pentru România în mai puțin de 20 de ani. Dacă avem bani și dacă proiectul nu ia vreo pauză. Dacă se întâmplă, putem ajunge la 30 de ani, adică durata de viață a unor avioane noi.

10. IAR-99 e grozav. Puteam să producem în România un avion mulțumitor, să dăm locuri de muncă și să creștem economia.
Treziți-vă!
IAR-99 funcționează cu un motor Rolls-Royce Viper fabricat sub o licență veche de 60 de ani! Atât poate industria aeronautică românească.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Lucian Davidescu

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP