Bogdan Glăvan: Programul Rabla în SUA: vânzări reale şi contrafactuale - Bloguri economice

duminică, 11 aprilie 2010

Bogdan Glăvan: Programul Rabla în SUA: vânzări reale şi contrafactuale

Christina Romer, şefa Council of Economic Advisers de la Casa Albă e scris un raport despre aşa-zisele efecte pozitive ale programului Rabla. Studiul încearcă să contrazică argumentul că programul guvernamental nu a făcut decât să mute cererea, respectiv să stimuleze publicul să cumpere automobile pe care oricum şi le-ar fi cumpărat mai târziu. Drept pentru care prezintă următorul grafic – linia roşie arată evoluţia vânzărilor de automobile în absenţa programului Rabla.



Mie nu mi se pare că acest grafic salvează pretenţiile autorităţilor, din contră, mi se pare că le ridiculizează. Lăsând la o parte problema marjei de eroare inevitabilă în orice discuţie care presupune previziuni, creşterea pieţei auto din ultimele luni poate fi pusă pe seama pe seama altor factori, nu a programului Rabla (ce nu a crescut în ultima vreme?).

De asemenea, chiar presupunând că Programul Rabla a stimulat industria auto, a făcut-o pe seama altor industrii, deoarece cu cât cheltuim mai mult pe maşini, cu atât cheltuim mai puţin pe portocale, ceteris paribus. Care e atunci semnificaţia prezentării unui asemenea grafic? Într-un cuvânt, disperarea.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP