Cristian Orgonaş: Amendarea şoferilor în funcţie de venit sau cum face senatorul Urban protecţie socială - Bloguri economice

vineri, 9 aprilie 2010

Cristian Orgonaş: Amendarea şoferilor în funcţie de venit sau cum face senatorul Urban protecţie socială

Din punctul de vedere al indisciplinei la volan, Romania se afla in topul tarilor europene, detalii aici. Evident, autoritatile trebuie sa faca ceva pentru a ii forta pe soferi sa fie mai responsabili.

In acest context, senatorul Urban a initiat un proiect de lege care, daca va fi aprobat, va determina stabilirea valorii amenzilor in functie de venitul anual inregistrat de soferul indisciplinat.

Dupa cum probabil multi stiu, aceasta abordare nu este noua in Europa, ea fiind aplicata si in alte tari (Germania, Austria etc), insa pe mine nu regula in sine ma deranjeaza, ci transele de venit luate in calcul.

Astfel, conform acestui proiect de lege, valoarea amenzilor va fi stabilita in felul urmator:

- 10% din salariul minim brut pe economie pentru soferii cu venituri anuale ce nu depasesc 30.000 lei (conform fisei fiscale depuse pentru anul anterior);

- 2% din venituri pentru soferii care castiga intre 30.000 si 300.000 lei;

- 1% din venituri pentru soferii cu venituri anuale mai mari de 300.000 lei.

Acum, sa aruncam o privire asupra veniturilor romanilor in 2008, detalii aici. Ce observam? Observam ca 81% dintre acestia au castigat in 2008 mai putin de 24.000 de lei, iar 16% au castigat intre 24.000 si 60.000 de lei, de unde deducem ca aproximativ 85-90% dintre romani au castigat mai putin de 30.000 de lei cat reprezinta limita impusa de domnul Urban.

Desi nu toti cei care au declarat venituri la fisc au si masina (cei mai saraci dintre ei evident ca nu au), putem spune ca cel putin 3 soferi din 4 nu vor plati amenzile in functie de venit.

Mai departe, putem deduce ca posibilitatea ca un sofer sa faca un accident creste pe masura ce masina este mai veche, iar de aici rezulta ca ponderea in total accidente a accidentelor produse de cei mai saraci 75-80% dintre soferi, este mai mare decat ponderea soferilor saraci in total soferi.

In aceste conditii, cum va influenta aceasta regula dinamica accidentelor auto? Intr-un mod marginal, din moment ce imensa majoritate a soferilor nu vor fi afectati. Prin urmare, a impune o regula care se va aplica unei minoritati de 10-15% in timp ce majoritatea este exclusa, nu inseamna altceva decat suprataxare pentru prima categorie si protectie sociala pentru cea de a doua categorie.

Ce as propune eu? In primul rand, scaderea drastica a primului plafon de venit, de la 30.000 de lei la maxim 10-12.000 (daca nu ai bani de amenzi, nu incalca regulile!).

In al doilea rand, avand in vedere faptul ca exista multe persoane care detin masini scumpe dar veniturile declarate la fisc sunt ridicole, mai propun si corelarea valorii masinii cu nivelul veniturilor in cazul celor care comit infractiuni, astfel incat daca achizitia masinii nu poate fi justificata, sa fie evaluata iar valoarea ei impozitata cu 90%.

Pe de alta parte, ar fi de discutat in ce masura aplicarea unei pedepse diferite pentru aceeasi vina este sau nu justa. Cu alte cuvinte, daca eu circul cu 65 km pe ora in oras primesc o amenda de cativa zeci de lei, iar daca Ion Tiriac circula cu aceeasi viteza, plateste o amenda de cateva milioane de euro! Vina este aceeasi, de ce pedepsele ar fi diferite?

Una peste alta, proiectul Urban este binevenit, insa i-ar trebui aduse mici modificari pentru a il face cu adevarat eficient.

PS: sa nu uitam si faptul ca gradul de colectare al amenzilor auto este extrem de mic (cu alte cuvinte, Politia da amenzi multe dar degeaba pentru ca soferii nu platesc), ceea ce inseamna ca o marire a cuantumului amenzilor va scadea si mai mult gradul de colectare.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP