Bogdan Glăvan: Datoria publică din ţările dezvoltate în următoarele decenii - Bloguri economice

duminică, 2 mai 2010

Bogdan Glăvan: Datoria publică din ţările dezvoltate în următoarele decenii

Stephen Cecchetti şi încă doi colegi de la Bank of International Settlements (deci nu e vorba de un grup privat) au produs un studiu foarte bun asupra dinamicii datoriei publice din ţările dezvoltate în următoarele 2-3 decenii, ca urmare a crizei actuale dar mai ales a nesustenabilităţii sistemelor publice de pensii. Să le dăm cuvântul (sublinierile îmi aparţin):
According to the OECD, total industrialised country public sector debt is now expected to exceed 100% of GDP in 2011 – something that has never happened before in peacetime.
Today, interest rates are exceptionally low and the growth outlook for advanced economies is modest at best. This leads us to conclude that the question is when markets will start putting pressure on governments, not if.
Overall fiscal balances have been deteriorating sharply – by 20–30 percentage points of GDP in just three years. And, unless action is taken almost immediately, there is little hope that these deficits will decline significantly in 2011. Even more worrying is the fact that most of the projected deficits are structural rather than cyclical in nature. So, in the absence of immediate corrective action, we can expect these deficits to persist even during the cyclical recovery.
Throughout the projection period, the real interest rate that determines the cost of funding is assumed to remain constant at its 1998–2007 average, and potential real GDP growth is set to the OECD-estimated post-crisis rate

Că dinamica bugetară actuală este nesustenabilă ne-o dovedeşte graficul de mai jos, care arată unde va ajunge plata dobânzilor la datoria publică.

Chiar dacă presupunem că deficitul bugetar primar se reduce cu câte 1 punct procentual pe an în perioada 2012-2017, tot nu este suficient pentru ca datoria publică să se menţină la un nivel rezonabil în următoarele decenii.
Al treilea scenariu presupune, pe lângă îmbunătăţirea bugetară amintită anterior, îngheţarea cheltuielilor cu pensiile de stat la nivelul din 2011. În Franţa, Irlanda, Marea Britanie, SUA nici măcar această politică draconică nu este suficientă pentru a ţine datoria sub control.
Al patrulea scenariu ne arată ce eforturi ar trebui să facă guvernele pentru a ţine datoria publică la nivelul din 2007. După cum se vede din tabelul de mai jos, excedentele bugetare necesare în acest sens sunt absolut neverosimile.

Nu în ultimul rând, autorii studiului punctează faptul că creşterea datoriei publice descurajează creşterea economică, ceea ce practic măreşte povara ajustării în viitor, deoarece mai puţin PIB potenţial înseamnă mai puţine venituri potenţiale la buget. De asemenea, din scenariile prezentate sunt excluse orice crize de genul celei actuale sau recesiuni mai importante care, prin presiunea politică asupra bugetului public, ar dinamita toate calculele de mai sus.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Bogdan Glăvan

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP