vineri, 9 aprilie 2010

Cristian Orgonaş: Daţi un leu pentru Grecia?

Conform The Telegraph, un trader din Londra a lansat un apel catre toti cei care vor sa puna umarul la salvarea Greciei de la faliment, sa doneze o suma de bani prin intermediul sitului de donatii justgiving.com. Omul isi propune sa adune 100.000.000 lire sterline.

Jim Croft a postat pe site si un text “mobilizator”, care suna cam asa: Grecia se afla intr-o criza financiara profunda. Donatia pe care o veti face va fi directionata spre ajutorarea acestor oameni saraci care au trait pe picior mare in ultimii 10 ani desi nu isi permiteau, iar acum se lupta sa isi plateasca facturile.

Va rog sa va ganditi la faptul ca ei nu prea obisnuiesc sa isi plateasca taxele si ca au publicat constant statistici mincinoase, iar acum dau vina pe altii pentru ceea ce li s-a intamplat. Va rog sa donati doar lire sterline pentru ca in curand, sumele donate in euro se vor injumatati (n.a. aluzie la faptul ca euro se va prabusi datorita problemelor Greciei).

Va rog sa scotociti prin buzunare si sa donati, Oxfam (organizatie care lupta impotriva saraciei) va va fi recunoscatoare!

Pana acum s-au adunat 420.66 lire sterline. Hai ca se poate!

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

Dan Popa: Grecii au recunoscut că au minţit UE. Bulgarii au recunoscut că au minţit UE. Românii nu sunt chiar atât de recunoscători

Metoda e simpla. Vine un premier si spune. “Fostul guvern ne-a lasat o mostenire dezastruoasa, dragi concetateni. Drept urmare, dupa ce am facut calculele, am constatat ca deficitul bugetar nu e de 2 la suta ci de 8 la suta din PIB. Care nu a crescut cu 2% ci in realitate a scazut cu 4%. In rest totul e asa cum stiati, cu o singura mentiune. Inflatia reala nu a fost de 3% ci de 14%. A, si inca un amanunt. Arieratele sunt de cinci ori mai mari. Ma inchei la discurs spunand ca nu mai adoptam euro. Acum plec ca sunt ocupat. Hai papapapapapapapa. ”

Asta au facut in linii mari bulgarii azi. Gurile rele zic ca si-ar fi vandut si o parte din rezerva in euro.

Probabil ca urmatorii care vor admite grele mosteniri vor fi portughezii. Romanii ar recunoaste, dar sunt prea putin recunoscatori din fire.

Detalii

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Dan Popa

Cristian Orgonaş: Una caldă, una rece: cresc exporturile, dar construcţiile o iau din nou la vale

1. INS: in luna februarie 2010, exporturile FOB au însumat 2,564.5 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 3,157.9 milioane euro. Comparativ cu luna februarie 2009, exporturile au crescut cu 23% iar importurile cu 7,1%. Fata de luna ianuarie 2010, cresterea este de 10.6% in cazul exporturilor si 14.7% in cazul importurilor.

Deficitul comercial FOB-CIF în luna februarie 2010 a fost de 593,4 milioane euro, mai mic cu 270,6 milioane euro decât în luna februarie 2009.

In primele doua luni ale anului, exporturile au crescut cu 21.8%, iar importurile cu doar 6.2%, evolutie care a determinat o reducere cu 34% a deficitului comercial fata de primele doua luni ale anului anterior.

Spre comparatie, in primele doua luni din 2009, deficitul s-a redus cu 46% fata de primele doua luni din 2008, detalii mai jos. Pentru a compara evolutia lunara a celor trei indicatori (exporturi, importuri si deficit) click aici.



2.INS: in luna februarie 2010, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut faţă de luna ianuarie 2010, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 3,4%, respectiv cu 13,8%.

Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut ca serie brută cu 27,1% şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 23,6%.

În perioada 1.I – 28.II.2010, comparativ cu perioada 1.I – 28.II.2009, volumul lucrărilor de construcţii, a scăzut ca serie brută, cu 19,5%, iar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 18,3%



3. INS: in luna februarie 2010, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a crescut faţă de luna precedentă, atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 3,5%, respectiv cu 0,7%.

Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul cifrei de afaceri s-a redus atât ca serie brută cu 22,4% cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 22,2%.

In primele doua luni, cifra de afaceri a scazut cu 26.1% ca serie bruta si cu 26% ca serie ajustata fata de aceeasi perioada a anului trecut. Mai departe, in primele doua luni din 2009, cifra de afaceri a scazut cu 31% fata de perioada ianuarie-februarie 2008, ceea ce inseamna ca scaderea din 2010 este mai mica, dar tot scadere este.



Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

Cristian Orgonaş: Amendarea şoferilor în funcţie de venit sau cum face senatorul Urban protecţie socială

Din punctul de vedere al indisciplinei la volan, Romania se afla in topul tarilor europene, detalii aici. Evident, autoritatile trebuie sa faca ceva pentru a ii forta pe soferi sa fie mai responsabili.

In acest context, senatorul Urban a initiat un proiect de lege care, daca va fi aprobat, va determina stabilirea valorii amenzilor in functie de venitul anual inregistrat de soferul indisciplinat.

Dupa cum probabil multi stiu, aceasta abordare nu este noua in Europa, ea fiind aplicata si in alte tari (Germania, Austria etc), insa pe mine nu regula in sine ma deranjeaza, ci transele de venit luate in calcul.

Astfel, conform acestui proiect de lege, valoarea amenzilor va fi stabilita in felul urmator:

- 10% din salariul minim brut pe economie pentru soferii cu venituri anuale ce nu depasesc 30.000 lei (conform fisei fiscale depuse pentru anul anterior);

- 2% din venituri pentru soferii care castiga intre 30.000 si 300.000 lei;

- 1% din venituri pentru soferii cu venituri anuale mai mari de 300.000 lei.

Acum, sa aruncam o privire asupra veniturilor romanilor in 2008, detalii aici. Ce observam? Observam ca 81% dintre acestia au castigat in 2008 mai putin de 24.000 de lei, iar 16% au castigat intre 24.000 si 60.000 de lei, de unde deducem ca aproximativ 85-90% dintre romani au castigat mai putin de 30.000 de lei cat reprezinta limita impusa de domnul Urban.

Desi nu toti cei care au declarat venituri la fisc au si masina (cei mai saraci dintre ei evident ca nu au), putem spune ca cel putin 3 soferi din 4 nu vor plati amenzile in functie de venit.

Mai departe, putem deduce ca posibilitatea ca un sofer sa faca un accident creste pe masura ce masina este mai veche, iar de aici rezulta ca ponderea in total accidente a accidentelor produse de cei mai saraci 75-80% dintre soferi, este mai mare decat ponderea soferilor saraci in total soferi.

In aceste conditii, cum va influenta aceasta regula dinamica accidentelor auto? Intr-un mod marginal, din moment ce imensa majoritate a soferilor nu vor fi afectati. Prin urmare, a impune o regula care se va aplica unei minoritati de 10-15% in timp ce majoritatea este exclusa, nu inseamna altceva decat suprataxare pentru prima categorie si protectie sociala pentru cea de a doua categorie.

Ce as propune eu? In primul rand, scaderea drastica a primului plafon de venit, de la 30.000 de lei la maxim 10-12.000 (daca nu ai bani de amenzi, nu incalca regulile!).

In al doilea rand, avand in vedere faptul ca exista multe persoane care detin masini scumpe dar veniturile declarate la fisc sunt ridicole, mai propun si corelarea valorii masinii cu nivelul veniturilor in cazul celor care comit infractiuni, astfel incat daca achizitia masinii nu poate fi justificata, sa fie evaluata iar valoarea ei impozitata cu 90%.

Pe de alta parte, ar fi de discutat in ce masura aplicarea unei pedepse diferite pentru aceeasi vina este sau nu justa. Cu alte cuvinte, daca eu circul cu 65 km pe ora in oras primesc o amenda de cativa zeci de lei, iar daca Ion Tiriac circula cu aceeasi viteza, plateste o amenda de cateva milioane de euro! Vina este aceeasi, de ce pedepsele ar fi diferite?

Una peste alta, proiectul Urban este binevenit, insa i-ar trebui aduse mici modificari pentru a il face cu adevarat eficient.

PS: sa nu uitam si faptul ca gradul de colectare al amenzilor auto este extrem de mic (cu alte cuvinte, Politia da amenzi multe dar degeaba pentru ca soferii nu platesc), ceea ce inseamna ca o marire a cuantumului amenzilor va scadea si mai mult gradul de colectare.

Citeşte restul postării şi comentează pe blogul lui Cristian Orgonaş

  © Blogger template 'Minimalist B' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP